Työmarkkinajärjestöt etsivät keinoja parantaa työllisyyttä

Työmarkkinajärjestöt neuvottelevat parhaillaan hallituksen toimeksiannosta keinoista, joilla työllisyyttä voidaan kohentaa. Hallitus tavoittelee kaikkiaan 80 000 lisätyöllistä kuluvan hallituskauden aikana tehtävillä päätöksillä.
15.10.2020 08:52
Kuva Annika Rauhala.

Hallitus päätti syyskuun budjettiriihessä toimista, joilla tavoitellaan yhdessä jo aiemmin tehtyjen päätösten kanssa yli 30 000 lisätyöllistä. Ensi maaliskuussa hallitus palaa aiheeseen ja aikoo tehdä uusia työllisyyttä lisääviä päätöksiä.

SAK on mukana useissa hallituksen asettamissa kolmikantaisissa työryhmissä. Niistä kolmen työ liittyy tiiviisti tavoitteeseen parantaa työllisyyttä. Hallitus odottaa näiltä työryhmiltä esityksiä nopealla aikataululla.

Näissä työllisyyden lisäämiseen tähtäävissä työryhmissä SAK on mukana

1. Yli 55-vuotiaiden työllisyyden parantaminen. Työryhmän määräaika on jo marraskuun lopussa ja se neuvottelee muun muassa työttömyysturvan lisäpäivien kohtalosta.
  2. Työttömyysturvan kehittäminen. Tämän työryhmän työn taustalla on hallituksen budjettiriihessä tekemät päätökset lisätä TE-toimistojen määrärahoja ja lieventää työttömyysturvan karensseja. Lisäksi hallitus päätti ottaa käyttöön ns. pohjoismaisen työnhaun mallin, jossa tiukennetaan työttömän työnhakuvelvoitetta, mutta vastapainoksi tarjotaan myös nykyistä enemmän henkilökohtaista palvelua. Hallitus odottaa työryhmältä esityksiä maaliskuun alkuun mennessä.
  3. Paikallisen sopimisen kehittäminen. Työmarkkinajärjestöt eivät ole yhtä mieltä siitä, miten paikallista sopimista pitäisi edistää ja mikä sen vaikutus ylipäänsä on työllisyyteen. Työryhmä sai työlleen jatkoaikaa ja uusi määräaika on maaliskuun alku.

Lue myös nämä:
Palkansaajien keskusjärjestöt: Hallituksen kunnioitettava itse asettamiaan aikatauluja.
SAK budjettiriihestä: Satsaukset työttömien palveluihin tervetulleita, ikääntyneiden työllisyyttä tuettava työkykyä ja osaamista vahvistamalla.
Hallituksen työllisyystoimenpiteet budjettiriihessä 2020.