Tuore raportti: Palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima kasvussa

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan (tukuseto) tänään torstaina julkaisema raportti kertoo palkansaajien ostovoiman olevan kasvussa.
30.01.2020 10:06
Kuva: Marjaana Malkamäki / SAK

Palkansaajien yhteenlaskettuun ostovoimaan vaikuttaa ansioiden kehityksen ohella työpanoksen määrä, tulonsiirrot, verot ja hintojen muutokset. Tukuseton laskelmien perusteella palkansaajien ostovoiman kasvu on perustunut vuodesta 2019 alkaen aiempaa selvemmin keskiansioiden nousuun eli palkankorotuksiin.

Ilkka Kaukoranta

– Normaalissa taloustilanteessa palkansaajien ostovoiman pitääkin kasvaa ansiokehityksen johdosta. Ostovoiman kasvun perustaminen veronkevennyksiin olisi pitkällä aikavälillä julkisen talouden kannalta kestämätöntä, SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta sanoo.

Tukuseton raportista käy ilmi, että Suomen hintakilpailukyky parani selvästi viime vuosikymmenen lopulla ja näyttää nyt olevan vakiintumassa. Tulevaan kehitykseen liittyy kuitenkin merkittävää epävarmuutta, koska neuvottelut uusista työehtosopimuksista ovat yhä kesken.

– Kilpailukykyongelmat on Suomessa pitkälti selätetty, joten hintakilpailukyvyn säilyttäminen nykytasolla on luontevaa. Työvoimakustannusten sijaan katse olisi nyt käännettävä kohti investointeja ja tuottavuuden nousua, Kaukoranta toteaa.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan tehtävänä on laatia taloudellisia selvityksiä ja laskelmia kansantalouden sekä tulojen ja kustannusten kehityksestä. Lisäksi toimikunta seuraa työmarkkinaratkaisujen toteutumista ja niiden vaikutuksia ottamalla huomioon kustannuskilpailukyvyn asettamat vaatimukset ja työmarkkinoiden toimivuuden. Valtioneuvoston kanslian asettamassa toimikunnassa ovat edustettuina muun muassa SAK ja muut työmarkkinajärjestöt sekä valtiovarainministeriö.

Talousnäkymät ja palkanmuodostus. Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan raportti 30.1.2020