Tekoäly ohjaa nuoret työelämään ensi vuonna – SAK mukana hankkeessa

Nuorten henkilökohtaiseksi työelämävalmentajaksi kehitetty Duunikoutsi-mobiilisovellus sparraa ja valmentaa nuoria TET-jaksolle ja kesätöihin. Nyt käynnistynyt kehitystyö tuo tekoälyn mukaan sovellukseen. SAK on yksi kehitystyön kumppaneista.
15.11.2019 10:56
SAK, TAT ja Headai
Kuva: Ramon Espelt / Gorilla

Duunikoutsi-mobiilisovellus on kehitetty tukemaan nuoren ensiaskeleita työelämässä. Tämän vuoden toukokuussa julkaistu sovellus nostaa nuorten työelämävalmentamisen uudelle tasolle, kun TAT ja Oikotie Työpaikat lähtevät kehittämään sitä tekoälyä hyödyntäväksi kokonaisuudeksi yhdessä uusien kumppanien Headain ja SAK:n kanssa.

Duunikoutsi on henkilökohtaista kehitystä tukeva virtuaaliympäristö, jossa nuori saa ohjausta työelämätaidoissa sekä kerää työhistoriaa, kokemuksia, osaamista ja vahvuuksia yhteen ja samaan paikkaan. Tekoälyn avulla Duunikoutsi osaa antaa yksilöllistä palautetta ja tarjota kunkin nuoren vahvuuksiin sopivia kehityspolkuja työelämätaidoissa. Kehitystyö on nyt käynnistynyt ja tekoälyllä höystetty Duunikoutsin 2.0 versio julkaistaan alkuvuodesta 2020.

– Olemme erittäin iloisia uusista kumppaneistamme, joiden avulla Duunikoutsi palvelee nuoria entistä paremmin. Headailla on Suomen parasta tekoälyosaamista ja SAK haluaa edistää nuorten asemaa työmarkkinoilla ja laajemminkin yhteiskunnassa. Uskomme, että Duunikoutsin avulla nuorten on helppoa astella työelämään, sillä vinkit työelämän tilanteisiin löytyvät nuoren takataskusta ja apua on tarjolla vuorokauden ympäri, TATin talous- ja työelämäasiantuntija Riikka Lehtinen kertoo.

– Ympärillämme on jo nyt valtavasti dataa työelämästä ja siellä tarvittavista vahvuuksista. Tekoälyn avulla voimme valjastaa tiedon palvelemaan nuoria, jotka vielä etsivät omia vahvuuksiaan ja työelämään johtavaa polkua. Duunikoutsi on erinomainen esimerkki siitä, miten tekoälyllä voidaan luoda arvoa nuorille. Headai on sen vuoksi erittäin mielissään tästä kumppanuudesta, Headain liiketoimintajohtaja Anu Passi-Rauste kommentoi.

Jussi Kukkola

– SAK on jo vuosia tarjonnut nuorille kesätyöntekijöille tietoa heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan esimerkiksi yhdessä palkansaajakeskusjärjestöjen toteuttaman Kesäduunari-info-palvelun muodossa. Duunikoutsin avulla työelämätuki ei rajoitu nyt pelkästään kesään ja kesätyöntekijöihin. Uskomme, että jatkossa nuori löytää kaiken tarvitsemansa työelämätiedon ja -tuen Duunikoutsi-mobiilisovelluksesta vuoden jokaisena päivänä, SAK:n järjestöasiantuntija Jussi Kukkola sanoo.

Duunikoutsi-sovelluksen kehittäjiä ovat yhteistyössä Talous ja nuoret TATin kanssa Oikotie Työpaikat, SAK ja Headai. Sovelluksen käyttöliittymän toteutuksesta vastaa 10Monkeys. Duunikoutsi on ladattavissa sovelluskaupoista.