Teatteri- ja Mediatyöntekijät SAK:n jäseneksi

02.04.2007 12:32
Teatteri- ja Mediatyöntekijät ry TeMe

SAK:n hallitus hyväksyi tänään Teatteri- ja Mediatyöntekijät ry:n (TeMe) SAK:n jäseneksi. Teatteri- ja Mediatyöntekijät ry on valtakunnallinen ammattiliitto, jolla on kahdeksan jäsenjärjestöä. TeMe:n jäseniä ovat Suomen Elokuva- ja Videotyöntekijäin Liitto, Suomen Lavastustaiteilijain Liitto, Suomen Tanssitaiteilijain Liitto, Suomen Teatterialan Toimihenkilöliitto, Suomen Teatteriohjaajien Liitto, Suomen Teatteritekninen Liitto, Suomen Valo- ja Äänisuunnittelijoiden Liitto sekä Television Tuotantotyöntekijät.

Teatteri- ja Mediatyöntekijät ry:llä on kolme yleissitovaa työehtosopimusta: teatterialan työehtosopimus, teatteritanssin työehtosopimus ja tanssinopettajien työehtosopimus. Sen lisäksi TeMe:llä on useita muita työehtosopimuksia, mm. elokuva- ja televisiotuotantoa koskeva riippumattomien tuottajien sopimus, työvoiman vuokrausta koskeva sopimus elokuva-, teatteri- ja tapahtuma-alalla, useita sopimuksia YLE:ssä sekä sirkus- ja teatteriopetusta ja elokuvatuotantoa koskevia yrityskohtaisia sopimuksia.

TeMe:llä on tällä hetkellä noin 3650 jäsentä, jotka työskentelevät teattereissa, elokuvayhtiöissä ja Yleisradiossa.

Teatteri- ja Mediatyöntekijät ry on Muusikkojen liiton ohella toinen SAK:lainen kulttuurialan jäsenliitto. SAK on Suomen vanhin ammatillinen järjestö ja viettää 100-vuotisjuhliaan 15. huhtikuuta Tampereella. SAK:n jäseniä ovat 22 teollisuuden, julkisen sektorin, kuljetusalojen ja yksityisten palvelualojen ammattiliittoa, jotka edustavat yli miljoonaa suomalaista palkansaajaa.