Suomen huippu-urheilijat SAK:n jäseneksi

Suomen Huippu-urheilijoiden Unioni ry (SHU) päätti tänään hallituksensa kokouksessa hakea SAK:n jäsenyyttä. Tähän asti osalla sen jäsenyhdistyksistä on ollut yhteistyösopimus SAK:n kanssa.
25.10.2012 12:00
Sari Multala, Hanno Möttölä, Jarmo Saarela, Sinuhe Wallinheimo, Lauri Lyly, Iiro Järvi ja Markus Juhola

– SAK:n varsinainen jäsenyys tuo uudenlaisen selkänojan huippu-urheilijoiden edunvalvontaan. Keskeistä toiminnassamme on muun muassa vaikuttaa urheilijoiden sosiaali- ja vakuutusturvaan, ja siihen saamme SAK:n kautta merkittävää osaamista. Huipputasolla urheileminen on ammatti ammattien joukossa, kertoo Suomen huippu-urheilijoiden puheenjohtaja Jarmo Saarela.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly näkee huippu-urheilijoiden liittymisen SAK:n jäseneksi luonnollisena jatkeena jo pitkään jatkuneelle yhteistyölle. – Huippu-urheilijat näyttävät hyvää esimerkkiä järjestäytymällä.

Lyly korostaa, että SAK edustaa hyvin laajasti eri alojen työntekijöitä ja urheilijat ovat luonteva lisä järjestön jäsenkirjoon.

– Meillä on jo ennestään jäseninä kulttuuripuolelta teatteri- ja mediatyöntekijät sekä ammattimuusikot. Yhdessä nyt mukaan tulevien urheilijoiden kanssa ne muodostavat kokonaisuuden, joiden edunvalvonnassa korostuvat muun muassa sosiaaliturvaan, itsensä työllistämiseen ja määräaikaisiin työsopimuksiin liittyvät tarpeet.

– Haluamme antaa oman panoksemme heidän asemansa parantamiseen työelämässä ja uskon, että SAK:n ja urheilijoiden tiivistyvä yhteistyö tuo lisää pontta tähän työhön. Yhdessä tekemällä saadaan parhaat tulokset aikaan, Lyly arvioi.

Myös hallitusohjelmassa on linjattu, että ammattiurheilijoiden ja luovien alojen työntekijöiden sosiaaliturvaan liittyvät mahdolliset epäkohdat paikannetaan käynnistettävien ja jo tehtyjen selvitysten pohjalta sekä tehdään tarvittavat muutokset. Asiaa valmistelemaan nimitettäneen sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon johtama työryhmä vielä tämän vuoden aikana.

Lisätietoja:

• SHU:n puheenjohtaja Jarmo Saarela, puh. 040 546 5017