STOP nyt! -mielenosoitus torstaina – poliittisissa lakoissa samaan aikaan lähes 300 000 palkansaajaa

SAK ja STTK järjestävät STOP nyt! –mielenosoituksen 1. helmikuuta kello 12–14 Helsingin Senaatintorilla. Tervetuloa mukaan paikan päälle!
30.01. 11:56
SAK ja STTK
Katja Syvärinen, Jarkko Eloranta ja Annika Rönni-Sällinen SAK:n edustajiston mielenosoituksessa marraskuussa 2023. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva.

SAK:n ja STTK:n jäsenliitot järjestävät tällä viikolla mittavia poliittisia lakkoja. Yhteensä lakkoihin on arvioitu osallistuvan lähes 300 000 palkansaajaa: yli 230 000 SAK:laisten liittojen ja noin 60 000 STTK:laisten liittojen jäsentä. Löydät listauksen SAK:laisten liittojen poliittisista työtaisteluista tämän linkin kautta ja vastaavan listauksen STTK:laisten liittojen osalta tämän linkin kautta.

Tuhannet lakkolaiset ovat saapumassa Senaatintorille STOP nyt! -mielenosoitukseen. Mielenosoituksen tarkoituksena on vastustaa hallituksen tapaa valmistella ja toteuttaa työelämään ja sosiaaliturvaan osuvat heikennykset ja leikkaukset kuuntelematta kaikkia osapuolia ja välittämättä ihmisille tulevista seurauksista.

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Julkinen liikenne ei ole lakossa mielenosoituspäivänä.

Kutsumme myös muita hallituksen työelämäheikennyksiä ja sosiaaliturvan leikkauksia vastustavia ihmisiä ja järjestöjä torille. Tällä hetkellä mukaan on ilmoittautunut opiskelijoiden, työttömien ja eläkelaisten edunvalvontajärjestöjä.

Tilaisuuteen saapuu hallitus- ja oppositiopuolueiden edustajia. Kokoomusta edustaa työministeri Arto Satonen, perusuomalaisia kansanedustaja Miko Bergbom, SDP:tä puheenjohtaja Antti Lindtman ja vasemmistoliittoa puheenjohtaja Li Andersson. Hallituspuolueiden edustajilla on mahdollisuus perustella hallituksen toimia ja oppositiopuolueiden puheenjohtajilla on mahdollisuus esitellä vaihtoehtoja näille toimille. Tilaisuudessa haastatellaan myös ammattiliittojen puheenjohtajia.

Tilaisuuden juontavat Eeva Vekki ja Sanna Stellan.

STOP nyt! -tapahtuman ohjelma

12.00
Miksi olemme täällä?

12.10
Yhteistyökumppaneiden puheenvuorot

12.20
SAK:laisten ja STTK:laisten ammattiliitojen paikalla olevat puheenjohtajat haastattelussa

12.40
DJ Misterhustla

12.55
Haastattelussa hallituspuolueiden edustajat Arto Satonen (kok.) ja Miko Bergbom (ps.)

13.10
Haastattelussa opposition edustajat Antti Lindtman (sd.) ja Li Andersson (vas.)

13.20
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ja STTK:n puheenjohtaja Antti Palola vetävät päivän yhteen

13.40
Jukka Poika & DJ esiintyy

Täältä löydät tarkemmat tiedot mielenosoituksesta ja ohjeita paikalle saapumisesta.