Sopimuskierrosta leimaavat työnantajien poliittiset tavoitteet

SAK:n hallituksen varapuheenjohtajan Matti Huutolan mielestä työehtosopimusneuvottelut ovat kriisiytyneet työnantajien ideologisten pyrkimysten takia. Hän peräänkuuluttaa Suomen mallia, joka perustuu yhteiseen tilannearvioon ja sitoutumiseen yleisen linjan mukaisiin palkankorotuksiin.
08.02.2020 11:00
Matti Huutola. Kuva Patrik Lindström.

Matti Huutolan mukaan parhaillaan käynnissä olevalla sopimuskierroksella ei neuvotella pelkästään rahasta ja teollisuuden kustannuskilpailukyvyn säilyttämisestä.

– Nyt käydään kamppailua siitä, kenen ehdoilla suomalaista työelämää kehitetään tulevaisuudessa ja siitä voiko Suomea johtaa vasemmistovetoinen Sanna Marinin hallitus, Huutola arvioi Jyväkylässä lauantaina.

Työantajien poliittiset ja ammattiyhdistysliikkeen nujertamiseen pyrkivät tavoitteet ovat johtaneet siihen, että alakohtaisia neuvottelutuloksia ei ole saatu aikaan lainkaan tai korkeintaan suurella vaivalla. Pahimmillaan Suomi voi ajautua vahingolliseen lakko- ja työmarkkinakriisiin.

Taloustieteilijä Sixten Korkman on arvioinut, että elinkeinoelämä näkee hyvinvointivaltion lähinnä rasitteena ja ammattiyhdistysliikkeen epädemokraattisena muinaisjäänteenä. Pääomaveroja vaaditaan alas ja ammattiyhdistysliike halutaan jyrätä ison konfliktin kautta, Korkman kirjoitti Helsingin Sanomissa julkaistussa kolumnissa

– Korkmanin arvio on oikea. Talousvaikuttaja Björn Wahlroos meni Ylen Ykkösaamun haastattelussa muutama viikko sitten konkretiaan ilmoittaessaan elinkeinoelämän valmiudesta käyttää reilusti rahaa sopimusneuvottelujen aikana siihen, että ay-liikkeen asemaa kyetään heikentämään. Elinkeinoelämä on valmis siirtämään tuotantoa Suomesta maihin, joissa ay-liike ja sopimukset eivät estä yritysten toimintaa. Tämä ajattelu näkyy nyt vahvasti työnantajien linjauksissa.

Huutola peräänkuulutti työehtosopimusneuvotteluihin Suomen mallia, jossa kaikki noudattavat yhteisesti sovittuja pelisääntöjä.

– Työnantajien on nyt korkea aika ottaa järki käteen ja palata sopimisen tielle.  Tarvitsemme yhteistä tilannearviota ja sitoutumista koordinaatioon, jossa eri aloilla pyritään teollisuuden päänavausta vastaaviin ratkaisuihin eli yleisen linjan mukaisiin palkankorotuksiin ja palkattomien kiky-päivien poistamiseen, Huutola sanoi.