SAK:n uusi edustajisto kokoontuu Helsingissä – Katso tallenteet tiistain ja keskiviikon kokouksista

SAK:n uusi edustajisto on koolla Helsingin Marina Congress Centerissä maanantaista keskiviikkoon 3.–5.6. Järjestäytymiskokouksessa edustajisto muun muassa valitsee SAK:lle puheenjohtajan, edustajiston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajat sekä hallituksen jäsenet.
03.06. 11:45 Updated 05.06. 12:05
SAK
SAK:n edustajisto kokoontuu Helsingin Marina Congress Centerissä. Kuva: Pauli Vento / SAK.

Katso tallenteet kokouksesta Youtuben SAKtuubi-kanavalla:
Tiistai kello 10–17
Keskiviikko kello 9–12

Edustajiston ensimmäisenä kokouspäivänä maanantaina ohjelmassa on ammattiliittokohtaisia kokouksia.

Varsinainen edustajiston kokous avataan tiistaina kello 10. Avajaisohjelmassa esiintyy muusikko Samae Koskinen ja puheen pitävät SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta sekä Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön ETUC:n pääsihteeri Esther Lynch. Lisäksi Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUC:n pääsihteeri Luc Triangel tervehtii edustajia videon välityksellä.

Heti avajaisten jälkeen julkistetaan SAK:n historiasta vuosina 1989–2001 kertova teos Lamaantumaton. Teoksen on kirjoittanut sosiaalipsykologi ja historioitsija Eemeli Hakoköngäs.

Edustajiston puheenjohtajan ja kahden varapuheenjohtajan valinnat ovat vuorossa noin kello 13. SAK:n hallituksen jäsenet ja puheenjohtajan edustajisto valitsee noin kello 16. Hallitus valitsee sen jälkeen itselleen varapuheenjohtajan, joka julkistetaan noin kello 16.45.

Tiistaina valittu SAK:n puheenjohtaja antaa edustajistolle ajankohtaiskatsauksen keskiviikkoaamuna kello 9. Katsauksen jälkeen on vuorossa edustajiston yleiskeskustelu, jonka avaa hallituksen varapuheenjohtaja.

Edustajisto hyväksyy järjestäytymiskokouksessa myös SAK:n strategian, vuosikertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelta 2023 sekä taloussuunnitelman vuosille 2025–2028. Lisäksi edustajisto tekee päätökset jäsenliittojen jättämistä esityksistä.

Edustajiston järjestäytymiskokousta voi seurata Youtuben SAKtuubi-kanavalla tiistaina kello 10–17 ja keskiviikkona kello 9–12.

Neljän vuoden välein valittava edustajisto on SAK:n korkein päättävä elin. Se kokoontuu varsinaisiin kokouksiinsa kaksi kertaa vuodessa. Uudessa edustajistossa on 105 jäsentä, joilla kaikilla on henkilökohtainen varajäsen.

Edustajiston järjestäytymiskokouksen ohjelma ja jäsenliittojen aloitteet