SAK:n ja STTK:n STOP nyt! -suurmielenosoitus keräsi torin täyteen – Katso video tunnelmista

Yli 13 000 ihmistä kokoontui 1. helmikuuta Helsingin Senaatintorille. Desibelit olivat korkealla, kun tuhannet ihmiset huusivat valtiovarainministeri Riikka Purraa ikkunaan kuulemaan kansan ääntä. Samaan aikaan mielenosoituksen kanssa arviolta 300 000 ihmistä oli yhden tai useamman päivän lakossa.
02.02. 13:58
SAK
STOP nyt! -mielenosoituksessa esiintyi myös Jukka Poika & DJ. Kuvaajat: Ilona Savitie ja Sami Mäkinen.

STOP nyt! -mielenosoitus järjestettiin Suomen hallituksen politiikkaa vastaan. Ensimmäiset mielenosoittajat olivat lähteneet pohjoisesta hieman puolenyön jälkeen ja busseja saapui lähes jokaisesta Suomen kolkasta Senaatintorille. Edellisenä yönä riehunut myrsky vaihtui aamuun mennessä auringonpaisteeksi ja lämmitti torin tunnelmaa entisestään.

Koollekutsujina olivat työntekijöiden edunvalvontajärjestöt SAK ja STTK, koska hallituksen heikennykset koskettavat erityisesti pienituloisia työntekijöitä ja työttömäksi joutuvia sekä heikentävät työntekijöiden työsuhdeturvaa. Ammattiliittojen jäsenten lisäksi paikalla oli opiskelijoita, työttömiä ja eläkeläisiä.

Torilla ääneen pääsivät hallituspuolueiden edustajat työministeri Arto Satonen (kok.) ja kansanedustaja Miko Bergbom (ps.). Kummankaan vakuuttelut heikennysten syistä eivät vakuuttaneet mielenosoittajia. Myöskään opposition kansanedustajat Antti Lindtman (sd.) ja Li Andersson (vas.) eivät allekirjoittaneet väitettä, ettei muita mahdollisuuksia ole.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta ja STTK:n puheenjohtaja Antti Palola pohdiskelivat lavalla, mikä on vaihtoehto nollalle. Valtiovarainministeriö ei ole osoittanut monelle työelämän heikennykselle minkäänlaista kustannusvaikutusta, joten miksi ay-liikettä pyydetään osoittamaan jokin muu tapa säästää?

Mielenosoittajien vaatimus STOP nyt! kohdistui päätösten lisäksi myös tapaan, millä hallitus on vienyt heikennyksiään eteenpäin. Lakimuutokset on valmisteltu niin nopeasti, että jopa oikeuskansleri on ottanut kantaa kehnoon lainvalmisteluun. SAK ja muut työmarkkinajärjestöt on kutsuttu mukaan lain valmisteluun, mutta todellisuudessa sisältö on ollut jo valmiiksi päätettyä.

Ainakaan mielenosoituspäivänä hallitus ei osoittanut merkkejä kansan kuuntelemisesta. Valtiovarainministeri Riikka Purra ei myöskään tullut ikkunaan, vaikka joku vannoi nähneensä Valtioneuvoston linnassa verhojen liikkuvan.

Katso video tunnelmista Senaatintorilta

Katso video Youtubessa