SAK:n hallitus: Työryhmät pelkkää teatteria

Lakiesitysten käynnistynyt valmistelutyö on lisännyt huolta, että Orpon-Purran hallitus muuttaa Suomea vajailla tiedoilla ja ideologisella palolla.
04.09.2023 12:43
SAK
SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta. Kuva: Jaakko Lukumaa.

– Valitettavasti mikään työryhmien työskentelyssä ei viittaa siihen, ettei lopputulos olisi jo valmiiksi päätetty. Ainoat yllätykset ovat tulleet työnantajien edustajien puolelta. Sieltä on tuotu pöytään jopa hallitusohjelman alkuperäisiä kirjauksia kovempaa kuristusta työntekijöille, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta puuskahtaa.

Näin vaikka työministeri Arto Satonen on korostanut julkisuudessa, että työmarkkinajärjestöjä kuullaan herkällä korvalla. Elorannasta vaikuttaa siltä, että ensin hallitus rajoittaa työväestön mielipiteen ilmaisuvapautta ja sitten toteuttaa heitä koskevia heikennyksiä ja leikkauksia.

Järjestöllisiä toimia suunnitellaan

Puheenjohtaja Eloranta on huolissaan myös valmistelujen aikataulusta.

– Sosiaaliturvaan ollaan tekemässä lukuisia erilaisia leikkauksia. Kyse on kokonaisuudessaan sadoista miljoonista euroista. Kiire on kova eikä SAK:n peräänkuuluttamia arvioita sosiaaliturvan heikennysten yhteisvaikutuksesta ole tehty. Nyt on vaarana, että leikkaukset osuvat kohtuuttomasti samoihin perheisiin ja ihmisiin.

Elorannan mukaan Orpon-Purran hallituksen työskentelyssä näkyy vahva ideologinen vimma.

– Valtionvarainministeriön budjettiehdotus sisältää leikkauksia pienituloisille ja veroalea suurituloisille. Lisäksi hallituksen työlistalla on useita työelämän heikennyksiä, joilla ei ole merkitystä julkisen talouden tasapainottamiselle.

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta kertoo, että liitot jatkavat järjestöllisten toimien suunnittelua ja valmistelua. Hänen mukaansa taustalla on niiden turhautuminen tilanteeseen. Esimerkiksi lakkojen rajoittamisessa keskustellaan oireiden kieltämisestä, mutta ei pohdita, mistä ne johtuvat.

– Toivomme Orpon-Purran hallituksen oikeasti kuuntelevan ja kuulevan työmarkkinajärjestöjä. Tällä hetkellä näyttää hiukan heikolta. Eri kolmikannan osapuolia saman pöydän ääreen kokoavat seminaarit voivat olla hyviä. Kuinka aitoa vuoropuhelua niistä syntyy, on epäselvää. Tarvittaessa meillä on muita keinoja saada äänemme kuuluville.

SAK järjestää jäsenistön suurtapahtumat lauantaina 9.9. Turussa ja Oulussa sekä lauantaina 16.9. Tampereella, Kuopiossa ja Järvenpäässä. Tilaisuudet ovat medialle avoimia.