SAK:n Eloranta: Liittokierroksen lähtökohdat vaikeat

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta on huolestunut kiristyneen työmarkkinatilanteen vaikutuksesta talouden kasvuun.
16.02.2017 08:51
SAK
Jarkko Eloranta

– EK:n päätös irtisanoa keskusjärjestöjen väliset sopimukset heittää varjon myös kilpailukykysopimuksessa sovituille talouden toipumista edistäville toimenpiteille, kun vaikeista lähtökohdista syksyllä alkava liittokierros voi rapauttaa pohjaa orastavalta kasvulta, sanoo Eloranta.

Suomen suurimman palkansaajakeskusjärjestön puheenjohtaja pitää Elinkeinoelämän keskusliiton päätöstä huonosti harkittuna kilpailukykysopimuksen ollessa vielä voimassa.

– Kiky on ollut palkansaajille vaikea rasti. On rakennettu suurella vaivalla kattava työmarkkinasopimus ja luotu pohjaa tuleville liittoneuvotteluille. EK:n ratkaisu heikentää eittämättä työmarkkinailmapiiriä ja osapuolten välistä luottamusta.

Palkansaaja- ja työnantajaliittojen välisten työehtosopimusneuvottelujen arvioidaan vaikeutuvan, kun niissä joudutaan nyt sopimaan myös tähän asti keskusjärjestösopimuksissa sovittuja asioita. EK:n irtisanomat sopimukset koskevat muun muassa luottamusmiehen ja työsuojeluvaltuutetun asemaa sekä ay-jäsenmaksujen perintää.

Eloranta arvioi, että keskusjärjestösopimusten tuoman suojan poistuessa kasvaa tarve palkansaajayhteistyölle ja koordinaatiolle.

– Todennäköisesti eri alojen käytäntöjä pyritään nyt eriyttämään, mikä puolestaan heikentäisi palkansaajan asemaa työelämässä.

SAK:n hallitus arvioi Elinkeinoelämän keskusliiton päätöksen vaikutuksia kokouksessaan maanantaina 6. maaliskuuta.