SAK pitää velkojen kuittaamista valtionomaisuudella lyhytnäköisenä

SAK:n mielestä valtionomaisuuden myyntitulot tulisi käyttää teollisuuden ja palvelusektorin uudistamiseen.

04.04.2018 10:41
Valtio on osaomistaja muun muassa alkoholiyhtiö Altiassa. Kuva Creative Commons Antti T. Nieminen (CC-BY-2.0)

OP:n pääjohtaja Timo Ritakallio ehdottaa Maaseudun tulevaisuuden haastattelussa (4.4) valtionomaisuuden myyntiä velkojen maksamiseksi. Hän perustelee asiaa sillä, että pörssikurssit ovat nyt korkealla ja korot ovat lähitulevaisuudessa nousemassa.

SAK:n mielestä valtionyhtiöiden myyminen valtionvelan lyhentämiseksi on harvoin viisasta politiikkaa, vaikka hetkellinen suhdannetilanne siihen rohkaisisikin.

- Valtionomaisuutta ei ole koskaan katsottu vain puhtaasti tuottojen näkökulmasta, vaan valtionyhtiöiden omistuksella on ollut yhteiskunnallinen tehtävä, SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Jukka Kärnä muistuttaa.

SAK kannattaa aktiivista omistajapolitiikkaa, jossa mahdollisia valtionomaisuuden myyntituloja ohjataan teollisuuden ja palvelusektorin uudistamiseen.

- Valtionyhtiöiden myynnissä ylipäätään kannattaa olla harkitsevainen, vaikkei kyse olisikaan strategisista omistuksista. Valtionyhtiöt tulouttavat valtiolle vuosittain merkittävän määrän osinkotuloja, kuten viime vuonna 1,5 miljardia euroa. Osinkotuloja kannattaisi ohjata yhtiöissä enemmänkin tuotekehittelyyn ja investointeihin.

SAK muistuttaa, että Sipilän hallitus perusti valtionyhtiö VAKE:n juuri siksi, ettei valtionyhtiöiden myyntituloa ohjattaisi automaattisesti valtion velan lyhentämiseen, vaan teollisuuden ja yhteiskunnan rakenteiden uudistamiseen.