SAK palkitsi esimerkillisiä työnantajia – palkittuja yhdistää luottamus ja hyvä työilmapiiri

SAK:n aluetoimikunnat ovat palkinneet 11 vuoden 2022 esimerkillistä työnantajaa. Kriteereinä olivat muun muassa luottamuksellinen ilmapiiri työpaikalla, turvallinen työympäristö sekä syrjimättömyys ja vastuullisuus toiminnassa. Ehtona oli myös, että vuoden aikana ei ole toteutettu irtisanomisia tai lomautuksia.
05.01.2023 09:00
Kuvassa SAK:n alue- ja järjestötoimitsija Kai Hyttinen (vas), aluetoimikunnan puheenjohtaja Jukka Tuppurainen, Jukka Seppälä Teollisuusliitosta ja Normetin edustajat johtaja Juha Jäppinen, pääluottamusmies Marjo Hiltunen ja johtaja Jarkko Korhonen.

Pohjois-Savossa palkinnon sai iisalmelainen kaivos- ja tunnelitoiminnan ratkaisuja tarjoava Normet. Palkintoperusteluissa todetaan, että yrityksessä työnantajan ja luottamushenkilöiden suhteet ovat luottamukselliset ja yhteisenä tavoitteena on kehittää työpaikkaa entistä paremmaksi.

Normet on panostanut turvalliseen työympäristöön viime vuosina yhä enemmän ja huomiota on kohdistettu esimerkiksi työterveyshuollon kanssa tehtävän yhteistyön parantamiseen.

Normetilla tuetaan myös työntekijöiden opiskelumahdollisuuksia muun muassa työaikajoustojen ja palkallisten opintovapaapäivien muodossa.

Pääluottamusmies Marjo Hiltunen mainitsee varhaisen välittämisen -mallin, joka uudistettiin yrityksessä.

– Mallin avulla pyrimme madaltamaan avun hakemisen ja saamisen kynnystä. Tarjoamme henkiseen kuormitukseen esimerkiksi erilaisia hyvän mielen hyvinvointipalveluja.

Toimitaan ”niin hyvin kuin osataan”

Satakunnassa palkittiin Rakennustyöt Ville Kauppi Eurasta.  SAK:n alue ja järjestöasiantuntija Kristiina Linnan mukaan yritys noudattaa esimerkillisesti työelämän pelisääntöjä toimialalla, jossa se ei aina ole itsestäänselvyys. Yrityksessä on myös toimiva luottamusmiesjärjestelmä ja työntekijöiden turvallisuudesta huolehditaan hyvin.

Toimitusjohtaja Ville Kauppi kertoo, että pyrkimyksenä on toimia ”niin hyvin kuin osataan” ja tarvittaessa pyydetään apua esimerkiksi Rakennusliiton aluetoimistosta.

Työsuhteet ovat pitkiä, mikä osaltaan kertoo siitä, että työntekijät viihtyvät yrityksessä.

​ Rakennustyöt Ville Kauppia edustivat palkitsemistilaisuudessa toimitusjohtaja Ville Kauppi (neljäs vasemmalta), talouspäällikkö Tuula Muuvila-Mäkitalo (kolmas vasemmalta) ja työpäällikkö Valtteri Särkiniemi (toinen vasemmalta). Oikealla SAK:n Kristiina Linna. ​

Imatralla tartutaan nopeasti ongelmiin ja Lempäälässä panostetaan turvalliseen työympäristöön

Kymessä aluetoimikunta palkitsi esimerkillisenä työnantajana Imatran kaupungin. Palkitsemisperusteluissa todetaan, että kaupungin asenne työolojen kehittämiseen jatkuvana ja laaja-alaisena toimintana on esimerkillinen. Tämä pitää sisällään muun muassa koulujen sisäilmaongelmien määrätietoista ratkomista ja nopeaa puuttumista esiin tulleisiin johtamisongelmiin.

SAK:n Pirkanmaan aluetoimikunta on valitsi esimerkilliseksi työnantajaksi Lempäälän kunnan. Kunnassa kiinnitetään huomiota niin henkisesti kuin fyysisesti turvalliseen työympäristöön.

- Kiitosta olemme saaneet muun muassa sisäilma-asioiden toimintamallista, jossa avainasemassa ovat ennalta määrätty prosessi ja avoin viestintä. Olemme myös kehittäneet koko kuntaan työsuojelupari-toimintamallin, jossa kaikissa yksiköissä otetaan koko henkilöstö vahvasti mukaan yhteiseen työhön työsuojelun eteen, kertoo kunnanjohtaja Heidi Rämö.

Vuoden esimerkillinen työnantaja 2022 palkitut

• Varsinais-Suomi: Vallox Oy