SAK olisi toivonut maltillisempaa alennusta työttömyysvakuutusmaksuihin

Tasaisen maksukehityksen turvaaminen ja taantumiin varautuminen olisi perustellut nyt päätettyä maltillisempaa alennusta maksuihin, sanoo SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta.
28.08.2018 12:19
SAK
SAK kannatti päätettyä maltillisempaa maksujen alentamista. Kuva SAK

Työttömyysvakuutusrahaston (TVR) hallitus on päättänyt esittää palkansaajilta ja työnantajilta perittävän työttömyysvakuutusmaksun alentamista ensi vuodelle yhteensä 0,8 prosenttiyksiköllä. Päätös syntyi äänestämällä. Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n ja STTK:n edustajat kannattivat maltillisempaa alennusta.

Työttömyysvakuutusrahastolla on suhdannevaihteluista johtuvien työttömyysvakuutusmaksujen muutosten tasaamiseksi suhdannepuskuri. Tarkoitus on, että työttömyyden ollessa matalalla puskuriin kerätään rahaa, jotta työttömyyden noustessa voidaan purkaa puskuria ja välttää maksunkorotukset.

Nyt päätettyä maltillisempi maksualennus kartuttaisi puskuria nopeammin.

– Me emme voi tietää milloin seuraava taantuma alkaa. Puskuria on kartutettava, jotta taantuman yllättäessä ei taas ajauduta maksujen korotuksiin.

Maksukorotukset ovat taloudelle ja työllisyydelle paljon haitallisempia keskellä taantumaa, muistuttaa SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta.

Hän korostaa, että työttömyysvakuutusmaksuilla ei pidä eikä voi tehdä yleistä veropolitiikkaa, vaikka työttömyysvakuutusmaksut vaikuttavat osaltaan kokonaisveroasteeseen ja työnantajien sivukuluihin.

– Pidemmällä aikavälillä työttömyysvakuutusmaksujen taso riippuu vain etuusmenoista. Jos jonain vuonna maksuja kerätään vähemmän, niin joskus toiste niitä on vastaavasti kerättävä enemmän, jotta etuusmenot saadaan katettua. Yhtenä vuotena tehty maksualennus ei siis pidemmällä aikavälillä kevennä verotusta, vaan se pelkästään siirtää maksutaakkaa vuodelta toiselle.

SAK on pitänyt tärkeänä, että työttömyysvakuutusmaksut asetetaan yksinomaan siitä näkökulmasta, että turvataan etuuksien rahoitus ja ehkäistään työttömyysvakuutusmaksujen suhdanteita voimistavia vaihteluita.