Raportti: Suomen kustannuskilpailukyky paranee lähivuosina reippaasti

Suomen taloudella menee nyt hyvin. Työllisyyden paraneminen avittaa palkansaajien ostovoiman kasvua. Lisäksi yksikkötyökustannukset alenevat lähivuosina reippaasti, arvioidaan tuoreessa raportissa.
31.01.2018 11:07
Palkansaajien ostovoima kasvaa tänä vuonna. Kuva Gorilla.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan tänään keskiviikkona julkaistun raportin mukaan palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima kasvaa tänä vuonna 1,3 prosenttia. Ostovoiman kasvua tukee ansiotason nousu ja työllisyyden paraneminen. Toisaalta ostovoiman kasvua hidastaa inflaation nopeutuminen viime vuodesta.

Selvitystoimikunta arvioi, että ensi vuonna ostovoiman kasvun hidastuu 0,3 prosenttiin. Hidastumista selittää palkansaajien sosiaalivakuutusmaksujen nousu.

Euroopan komission ennusteen mukaan Suomen yksikkötyökustannukset alenevat yhteensä 4,4 prosenttia vuosina 2017–2019. Samaan aikaan euroalueella yksikkötyökustannukset nousevat 3,8 prosenttia. Tämän seurauksena Suomen kustannuskilpailukyky suhteessa muuhun euroalueeseen paranee merkittävästi.

Tulo- ja kustannuskehityksen selvitystoimikuntaan kuuluu edustajia eri järjestöistä, ministeriöistä ja Suomen Pankista. Myös SAK osallistuu toimikunnan työhön.