Ranskassa oikeus totesi polkupyörälähetit ja Uber-kuljettajat työntekijöiksi

Ranskan oikeuslaitoksen kahden tuoreen tuomion mukaan ruoka-annoksia kuljettavat polkupyörälähetit ja Uber-taksipalvelun kuljettajat ovat työntekijöitä, joiden työsuhde on naamioutu yrittäjyydeksi.
21.10.2019 10:00
SAK
Pariisilaisten lounaskuljetuksia polkeva Matheo Clain pitää polkupyörälähettien järjestäytymistä tervetulleena. Kuva Virpi Latva.

Kyse on tapauskohtaisista päätöksistä, mutta jos vastaisuudessa kuka tahansa alustatyöntekijä ryhtyy oikeustoimiin työantajaansa vastaan, nämä ennakkotapaukset vaikuttavat oikeuden päätökseen. Polkupyörälähettien uuden ammattiliiton mukaan ennakkotapaukset näyttävät suuntaa niin työantajille kuin lainsäätäjille.

Kaikki alkoi ruoka-annosten kotiinkuljetuspalveluja tarjoavan Take Eat Easy -yrityksen konkurssia seuranneesta oikeudenkäynnistä, jossa yksi työttömäksi jääneistä 160 polkupyörälähetistä haki saataviaan. Tapaus siirtyi korkeimpaan oikeuteen, joka totesi tehdyn työn täyttäneen esimies–alainen -suhteen tunnusmerkit. Lähetille katsottiin kuuluvaksi vakituisen työsuhteen edut ja korvaukset.

Polkupyörälähettiä puolustanut lakimies Manuela Grévin pitää päätöstä tervetulleena ennakkotapauksena.

– Siinä tuli selväksi, että alustatyö ja työsuhde eivät ole toisensa pois sulkevia asioita.

Vaikka Manuela Grevin katsoo useimpien alusta-ammattien täyttävän työsuhteen tunnusmerkit, tilanteita pitää hänen mukaansa kuitenkin tarkastella tapauskohtaisesti.

– Oikeus ei katsonut Take Eat Easy -alustan lähettejä oikeiksi yrittäjiksi, koska alusta seurasi näiden liikkumista reaaliajassa ja saattoi määrätä rangaistuksia. Tässä ei selvästikään siis ollut kysymys asiakas–yrittäjä -suhteesta.

Yrittäjä päättää itse taksoistaan

Vuosi sitten annettu päätös sai jatkoa, kun tämän vuoden puolella käyty toinen oikeusriita päättyi sekin alustatyöntekijän voittoon. Uber-taksipalvelun ja pois potkitun yrittäjä–kuljettajan välillä todettiin olleen selvä komentosuhde ja Uber tuomittiin maksamaan korvauksia työsuhteen laittomasta päättämisestä.

Oikeus katsoi Uber-kuljettajan olleen yrittäjyydeksi naamioidussa työsuhteessa, koska tämä ei voinut itsenäisesti valita asiakkaitaan tai päättää taksoistaan ja työajoistaan, eikä edes ajoreiteistään.

Useissa maissa toimiva Uber aikoo hakea muutosta päätökseen siitä huolimatta, että myös englantilainen oikeuslaitos on Ranskan linjoilla. Jo vuonna 2016 Lontoossa oikeus kieltäytyi tunnustamasta 30 000 Uber-kuljettajan yrittäjäasemaa. Päätös perustui muun muassa siihen, että Uber järjestää kuljettajilleen työhaastatteluja, eikä niin sanotulla yrittäjällä ole omaa asiakaskuntaa.

Lainsäädäntö sallii järjestäytymisen

Ranskassa vuonna 2016 voimaan tullut työlainsäädännön uudistus tunnistaa alustatyöntekijöiden ongelmallisen aseman ja heille taataan muun muassa oikeus järjestäytymiseen, mitä yrittäjillä ei ole. Bordeaux:lainen polkupyörälähetti Arthur Hay alkoi kerätä työtovereistaan iskuryhmää siinä vaiheessa, kun alustat alkoivat kilvan polkea taksoja.

– Järjestimme hidastuslakkoja ja vaadimme päästä neuvottelemaan kyytimaksujen perusteista, mutta meitä ei otettu vakavasti. Oli pakko järjestäytyä ammattiliitoksi, Arthur Hay kertoo.

Hänen mukaansa vain kymmenen prosenttia alustoille työskentelevistä läheteistä tekee sitä päätyönään.

– Yrittäjyys sopii osalle työntekijöistä. Emme tavoittelekaan jäsenillemme työsuhdetta, vaan tasapuolista asemaa neuvottelupöydässä.

Deliveroo -alustan lähettinä työskentelevä Matheo Clain muistaa hyvin työnantajansa lähettämän kirjeen, jossa tämä ilmoitti, että reilun seitsemän euron tuntipalkan sijaan palkkio on vastaisuudessa viisi euroa per keikka.

– Ei siinä oikein voi alkaa yksin rettelöidä, jos haluaa pitää työnsä. Lähettien järjestäytyminen on mielestäni hyvä asia, Matheo Clain sanoo.

Virpi Latva, Pariisi

Oikeuden päätös koskien polkupyörälähettejä (ranskankielellä)
Asianajotoimiston kuvaus oikeuden Uber-kuljettajia koskeneesta päätöksestä (ranskankielellä)