PAM valitti videoalan "keltaisen" työehtosopimuksen yleissitovuudesta

11.03.2004 15:39
Uutiset Työelämä
PAM valitti videoalan työehtosopimuksen yleissitovuudesta.

SAK:lainen Palvelualojen ammattiliitto PAM vaatii työtuomioistuinta kumoamaan videovuokrausalan työehtosopimuksen yleissitovuuden. Yleissitovuuden vahvistamislautakunta vahvisti tammikuun lopussa Videoliikkeiden liiton ja Videoalan Clubi ry:n solmiman työehtosopimuksen yleissitovaksi.

Videovuokrausalan työehtosopimusta voidaan pitää nyky-Suomen ensimmäisenä ns. keltaisena työehtosopimuksena, jossa työnantajayhdistykseen kuuluvat yritykset sopivat työehtosopimuksen tosiasiallisesti itsensä kanssa työntekijöiden puolesta. Vuonna 2002 solmitun työehtosopimuksen kautta Videoliikkeiden liittoon kuuluvat työnantajat ovat pyrkineet välttämään työntekijöille paremmat palkka- ym. edut takaavan kaupan alan yleissitovan työehtosopimuksen soveltamista. PAMin solmimaa kaupan alan sopimusta noudatettaisiin muutoin myös videovuokraamoissa, mikäli niissä harjoitetaan myyntitoimintaa. Vahvistamislautakunnan kiistanalainen ratkaisu sotkee tilannetta entisestään.

PAMin saamien tietojen mukaan työntekijöitä edustava Videoalan Clubi ry toimii työnantajapuolen kumileimasimena eikä edusta aidosti työntekijöitä. Yhdistys perustettiin vuonna 1996 nimellä Videofirma Makuunin Clubi ry ja se toimi kesäkuuhun 2002 saakka käytännössä Videofirma Makuunin asiakasklubina, johon liityttiin erilaisten jäsenetujen saamiseksi. Yhdistyksen nimi muutettiin kesäkuussa 2002 Videoalan Clubi ry:ksi. Yhdistyksessä käyttävät kuitenkin edelleen päätösvaltaa työnantajan eli Videofirma Makuunin edustajat.

Työnantajaliittokin eli Videoliikkeiden liitto perustettiin vain viikkoa ennen työehtosopimuksen voimaantuloa lokakuun lopussa 2002.

SAK:n vastaavan lakimiehen Jorma Rusasen mukaan työehtosopimuksen yleissitovuuden vahvistamislautakunnan toiminta asiassa on ollut erikoista. Lautakunta ei ole selvittänyt, voidaanko sopimuksen solminutta työntekijäjärjestöä pitää alan työntekijöitä aidosti edustavana, vaikka siihen selvästi olisi ollut aihetta. Rusanen toteaa, että työtuomioistuimella on nyt PAMin valituksen perusteella mahdollisuus selvittää ja ratkaista asia. Työtuomioistuin käsittelee asian kiireellisenä ja sen ratkaisu on lopullinen.

PAM toteaa työtuomioistuimelle toimittamassaan valituksessa myös, että Videoalan Clubi ry:n toiminta on ristiriidassa ILOn järjestäytymisoikeuden ja kollektiivisen neuvotteluoikeuden periaatteiden soveltamista koskevan yleissopimuksen kanssa. Sen perusteella työntekijöiden ja työnantajien järjestöjä on suojeltava kaikelta vastapuolen sekaantumiselta järjestön perustamiseen, toimintaan ja hallintoon. PAMin mukaan myös tämä on otettava huomioon, kun videovuokrausalan työehtosopimuksen yleissitovuudesta päätetään.

PAM jakaa videoalan liikkeisiin lennäkkejä, joissa työntekijöitä kehotetaan tarkistamaan omat palkka- ja työehtonsa.