Lehto-Komulainen ehdolla EAY:n apulaispääsihteeriksi

SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen on pohjoismainen ehdokas Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön apulaispääsihteeriksi. Ehdokkaaksi hänet nimesi Pohjolan ammatillinen yhteisjärjestö PAY.
01.11.2016 10:28
SAK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Katja Lehto-Komulainen.

– Olen erittäin otettu siitä, että lähes yhdeksää miljoonaa palkansaajaa edustava PAY on asettanut minut ehdokkaakseen. Toivon pääseväni tekemään töitä kaikkien eurooppalaisten palkansaajien puolesta, Lehto-Komulainen toteaa.

EAY:n hallitus tekee päätöksen uudesta apulaispääsihteeristä kokouksessaan 14. joulukuuta. Nykyinen apulaispääsihteeri, ruotsalainen Veronica Nilsson jättää tehtävänsä perhesyistä kesken edustajakokouskauden.

Pitkä kokemus ja erinomainen kielitaito

Kansainvälisten asioiden päällikkönä Katja Lehto-Komulainen vastaa SAK:n kansainvälisestä toiminnasta sekä avustaa järjestön puheenjohtajaa esimerkiksi EAY:n hallituksessa.

Hän on työskennellyt SAK:ssa eri tehtävissä vuodesta 1997 lähtien lukuunottamatta työvapaata, jonka aikana hän toimi työministeri Tarja Filatovin erityisavustajana. Ennen SAK:ta hän työskenteli työministeriössä eri tehtävissä sekä Suomen ensimmäisen Euroopan komission jäsenen Erkki Liikasen kabinetissa virkamiesharjoittelijana.

EAY:n ja PAY:n lisäksi Lehto-Komulainen tekee yhteistyötä useiden muiden kansainvälisten työelämäjärjestöjen kanssa, kuten Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC:in, Kansainvälisen työjärjestö ILO:n ja Itämeren ay-verkosto BASTUNin kanssa.

Juristin koulutuksen saaneella Lehto-Komulaisella on erinomainen kielitaito: hän puhuu ranskaa, englantia, venäjää ja skandinaavisia kieliä.

Hänen ansioluetteloonsa voi tutustua PAY:n verkkosivuilla englanniksi, ranskaksi, saksaksi ja espanjaksi.

Korjattu PAY:n edustamien palkansaajien lukumäärä kahdeksasta lähes yhdeksäksi miljoonaksi 7.11.2016 klo 11.20.