Katja Syvärinen: Säätytalolta luvassa huonoja uutisia työntekijöille

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Katja Syvärinen sanoo, että Säätytalolta hallitusneuvotteluista tulleet uutiset ovat työntekijöiden kannalta enemmän kuin huolestuttavia.
01.06.2023 10:45
Katja Syvärinen SAK:n edustajiston kokouksessa 1.6.2023. Kuva: SAK.

– Nyt vaikuttaa siltä, että luvassa on perustavanlaatuisia muutoksia, jotka heikentävät työntekijöiden mahdollisuuksia ajaa yhdessä etujaan, Katja Syvärinen sanoi SAK:n edustajistolle pitämässään puheessa.

Tällaisia muutoksia olisivat muun muassa paikallisen sopimisen lisääminen ohi työehtosopimusten, ay-jäsenmaksun verovähennysoikeuden poistaminen ja lakko-oikeuden kaventaminen. Ne kaikki heikentäisivät työntekijöiden asemaa ja nykyistä suomalaiseen yhteiskuntaan vakautta ja ennustettavuutta tuonutta työmarkkinajärjestelmää.

Syvärinen muistutti, että työtaisteluoikeus on keskeinen osa ammatillista järjestäytymisvapautta, joka turvataan Suomen perusoikeusjärjestelmässä ja myös useissa kansainvälisissä sopimuksissa.

– Kansainvälisen työjärjestö ILO:n mukaan työtaisteluoikeutta ei voi rajata koskemaan vain työsuhteen ehtoja tai ammatillisia etuja, vaan protestilakkoihin ja mielipiteen ilmauksiin tulee olla mahdollisuus taloudellisissa ja sosiaalisissa asioissa myös silloin, kun ne eivät kuulu suoraan kollektiivisissa sopimuksissa sovittuihin asioihin.

Sopeuttaminen tarkoittaa leikkaamista

Työntekijöiden kannattaa olla varuillaan myös, kun puhutaan sopeuttamistoimista ja talouden vahvistamisesta, Katja Syvärinen varoitti.

– Suomeksi ne tarkoittavat leikkauksia ja kurjistamista. Odotettavissa on esimerkiksi leikkauksia asumistukeen, jonka saajista merkittävä osa on vasten tahtoaan osa-aikatyötä tekeviä, opiskelijoita ja eläkeläisiä sekä leikkauksia ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan.

Hallitusohjelmassa olennaisinta eivät kuitenkaan ole rahasummat.

– Olennaisempaa on katsoa suuria systeemisiä, rakenteellisia uudistuksia, joiden vaikutus kantaa yli vaalikausien. Edellinen hallitus teki esimerkiksi perhevapaauudistuksen ja pidensi oppivelvollisuusikää. Sellaiset uudistukset muuttavat jopa kokonaisten sukupolvien tulevaisuutta. Sellaisia uudistuksia jokainen hallitus haluaa saada aikaan.

Katja Syvärisen puhe SAK:n edustajiston kokouksessa.