Kallis energia sulkee tehtaita Ranskassa – tuhansia työntekijöitä uhkaa lomautus

Kymmenkertaiseksi paisunut sähkölasku pakottaa Ranskassa teollisuusyrityksiä keskeyttämään tuotantoaan ja lomauttamaan työntekijöitään. Huonoista energiaratkaisuista koituva lasku kaatuu nyt kansalaisten niskaan.
27.09.2022 07:30
Kuva Creative Commons ccby 4.0

Ranskan hallituksen tukipaketti jarruttaa energian hinnan nousun näkymistä kotitalouksien kukkarossa. Yritykset maksavat sähköstään ja kaasustaan kuitenkin markkinahintaa. Megawattitunti maksaa nyt yli tuhat euroa kun hinta vielä vuosi sitten oli 85 euroa. Kymmenet metalliteollisuuden yritykset ovat jo ilmoittaneet pysäyttävänsä tilapäisesti tuotantonsa ja lomauttavansa tuhansia työntekijöitä.

Tuotantokustannusten moninkertaistuminen tekee toiminnan kannattamattomaksi muillakin paljon sähköä kuluttavilla aloilla kuten Duralexin lasitehtaassa, joka lomauttaa 1600 työntekijää. Myös lukuisat pienyritykset kuten leipomot ovat vaikeuksissa, koska tuotteen hinnan moninkertaistaminen karkottaisi asiakkaat.

Miten tähän tilanteeseen on jouduttu?

Valtion omistaman energiayhtiön EDF:n asiantuntija ja ammattiliitto CGT:n luottamushenkilö Karine Grangerin mukaan energiakriisi oli ennustettavissa.

– Energian hinnan nousu on Ranskassa rakenteellista, eikä liity erityisesti Ukrainan sotaan, Granger sanoo. Hän muistuttaa, että energiamarkkinoita valvova komissio CRE ennusti jo tammikuussa sähkön hinnan nousevan 43 prosenttia. Venäjän hyökkäys Ukrainaan alkoi vasta helmikuun lopulla.

Taustalla keinotekoista kilpailua

Grangerin mukaan tilanteen taustalla vaikuttaa valtion energiamonopolin epäonnistunut purkaminen vuonna 2007. Koska markkinoille pyrki kilpailun vapautuessa yhtiöitä, joilla ei ollut omaa tuotantoa, valtion yhtiö EDF pakotettiin myymään näille energiaa alihintaan. Toisin kuin oletettiin, tämä keinotekoisesti tuotettu kilpailu ei laskenut kuluttajahintoja. Aikaisemmin tuotantokustannuksiin perustuneesta energian hinnasta tuli holtittomasti heiluva markkinahinta.

– Energiamarkkinan avautuminen vapaalle kilpailulle oli täysi katastrofi. Julkisen palvelun ei pitäisi joutua markkinavoimien armoille, Karine Granger sanoo.

Epäonnistuneen hintakilpailun lisäksi Ranskan energiakriisin taustalta löytyy menneisyydessä tehtyjä huonoja energiaratkaisuja. Ydinvoimalat on päästetty rapistumaan, eikä tilalle ole kehitetty vakavasti otettavia hiilineutraaleja vaihtoehtoja.

Puolet Ranskan 56 ydinvoimalasta on tällä hetkellä pysäytettynä huoltotöiden vuoksi, ja niistä vanhimmat poistuvat lopullisesti käytöstä lähivuosina. Venäjän kaasuhanojen sulkeutumista koitetaan nyt paikata muun muassa käynnistämällä uudelleen ympäristösyistä jo käytöstä poistettuja hiilivoimaloita.

Virpi Latva