Kaipaako osaamisesi päivittämistä? – Näillä kolmella keinolla voit petrata taitojasi

Työssä tarvittavaa osaamista voi kerryttää myös tutkinto-opiskelua kevyemmillä konsteilla.
18.10.2019 10:00
SAK
Omaa osaamista voi päivittää myös harrastusten avulla. Kuva Istock.

1 Vahvista perustaitojasi harrastamalla

Digitalisaatio muuttaa työelämää niin vinhaa vauhtia, ettei laitteiden ja ohjelmistojen käytön ulkoaopettelu enää riitä. Tulevaisuuden työntekijä omaksuu tarvitsemansa taidot hyvän luku- ja ongelmanratkaisukykynsä turvin.

Perustaitojen kehittämiseen ei välttämättä tarvita tutkintoa tai opiskelua työn ohella. Mieti, miten voisit kehittää digivalmiuksiasi, lukutaitoasi, ongelmanratkaisukykyäsi tai sosiaalisia taitojasi harrastusten kautta. Mitä annettavaa kansalaisopiston kuvankäsittelykurssilla, ristikoiden ratkomisella, pelaamisella tai vaikkapa koirayhdistyksen hallitukseen lähtemisellä voisi olla sinulle?

2 Tunnista piilevät kykysi

Jos haluat edetä urallasi, tunnista piilossa oleva osaamisesi ja kerro siitä pomollesi. Jos esimerkiksi valmennat vapaa-ajallasi joukkuelajia, se kertoo sitoutumisesta ja kyvystä työskennellä monenlaisten ihmisten kanssa. Mikäli olet koneistaja ja osaat korjata oman traktorisi, tieto saattaa kiinnostaa työnantajaasi.

Uutta työpaikkaa hakiessasi tuo esille, miten olet kehittänyt itseäsi aiemmassa työssäsi. Alalla kuin alalla arvostetaan esimerkiksi työturvallisuus- ja ensiapukoulutusta sekä digitekniikan käyttöönottokoulutusta.

3 Valjasta työyhteisö vertaistueksi

Haluaisitko kehittää osaamistasi, mutta et tiedä, miten? Juttele asiasta työkavereillesi, niin voitte yhdessä pallotella ideoita, jakaa vinkkejä ja kannustaa toisianne. Jos porukasta löytyy useita, jotka kaipaisivat lisäkoulutusta tietystä asiasta, käykää ehdottamassa koulutuksen järjestämistä työnantajalle. Omista kehittymistarpeistaan ja -tavoitteistaan kannattaa toki kertoa esimiehelle muutenkin.

Mikäli tarvitset lisää aikaa uuden järjestelmän tai työvälineen opetteluun, pyydä työnantajaa järjestämään siihen mahdollisuus. Neuvoja kannattaa pyytää – ja tarjota – myös kollegojen kesken.

Minna Hotokka

Lähde: SAK:n koulutus- ja työllisyysasioiden päällikkö Mikko Heinikoski