Jarkko Eloranta: Olemme valmiit keskustelemaan työmarkkinamallista, joka huomioi kaikkien osapuolten tarpeet

SAK on valmis edistämään työehtojen yhteistä koordinaatiota, mutta vain tietyin reunaehdoin ja mallilla, joka huomioi kaikkien osapuolten tarpeet, sanoi SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta puheessaan SAK:n edustajiston kokouksessa.
23.11.2023 10:30
Jarkko Eloranta SAK:n edustajiston kokouksessa.

Toimivaa työehtojen koordinaatiota ei voi toteuttaa pakottavalla lainsäädännöllä, kuten hallitus suunnittelee.

–  SAK:lle ei käy valtakunnansovittelijan kädet sitova valtiollinen palkkakatto, jossa palkankorotusten yleistä linjaa ei voida ylittää valtakunnansovittelijan tai sovittelulautakunnan antamalla sovintoehdotuksella, Jarkko Eloranta sanoo.

Työmarkkinamallin perusperiaatteiden on pohjauduttava solidaariselle palkkapolitiikalle ja palkka- ja sopimuspoliittisille linjauksille, jotka huomioivat riittävästi toimialakohtaisen joustavuuden ja samapalkkaisuustavoitteen edistämisen esimerkiksi euromääräisillä tai sekalinjaisilla palkankorotuksilla.

Toimiva malli edellyttää myös sopimuskausien yhtenäistämistä nykyisestä ja korkeasti järjestäytyneitä sopijaosapuolia. Kustannusvaikutusten läpinäkyvyys ja yhteisesti jaettu tieto taloustilanteesta ovat luottamuksen rakentamisen peruskivi.

– Jatkossa ei voi olla niin, että työnantajalla on tiedon tuotannossa ja kustannusten laskemisessa monopoli, jonka perusteita ei tiedetä eikä avata ja jotka valtakunnansovittelijan pitää sellaisenaan hyväksyä.

– Jos edellä mainitut lähtökohdat toteutuvat, olemme valmiit keskustelemaan työnantajien kanssa työmarkkinamallista, Eloranta linjaa.

Hän huomauttaa, että työmarkkinamallista on vaikea neuvotella samalla, kun hallitus vie eteenpäin ansiosidonnaisen työttömyysturvan romuttamista ja heikentää ammattiyhdistysliikkeen mahdollisuuksia huolehtia työntekijöiden palkoista ja työehdoista.

– Jos hallitus oikeasti haluaa saada osapuolten yhteisen näkemyksen työmarkkinamallista, sen pitää muuttaa kurssiaan merkittävästi sosiaaliturvan leikkauksissa ja työlainsäädännön heikennyksissä. Työtaisteluoikeudet ja paikallisen sopimisen ehdot ovat olennainen osa työmarkkinamallia.

Jarkko Eloranta patistaakin hallitusta arvioimaan uudelleen työllisyyden ja julkisen talouden näkökulmasta merkityksettömiä lakihankkeitaan. Näin se voi omalta osaltaan rauhoittaa tilannetta työmarkkinoilla ja edistää yhteisen työmarkkinamallin syntymistä.