Edustajisto keskustelee torstaina ja perjantaina työmarkkina-asioista, ilmastonmuutoksesta ja SAK:n strategiasta

SAK:n edustajiston kaksipäiväinen syyskokous pidetään Helsingin Paasitornissa torstaina ja perjantaina. Kyseessä on nykyisen edustajiston viimeinen sääntömääräinen kokous.
20.11.2019 13:12
Kuva SAK:n edustajiston kokouksesta viime vuoden marraskuussa. Kuva: Patrik Lindström

Kokous alkaa torstaina kello 10 SAK:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan katsauksella ajankohtaisiin työmarkkina-asioihin. Kello 12 vuorossa on opetusministeri Li Anderssonin puheenvuoro. Torstain aikana edustajat käyvät myös yleiskeskustelun.

Perjantaina edustajiston kokouksille esitellään SAK:n ilmastonmuutosta ja sen hillitsemistä koskevien selvitysten tuloksia. Ilmastopolitiikka ja sen merkitys työllisyydelle on SAK:n Mahdollisuuksien aika -hankkeen teema syksyllä 2019. Näkemyksiä ilmastonmuutoksesta on kysytty muun muassa SAK:laisten ammattiliittojen 20–40-vuotiailta jäseniltä ja työpaikkojen luottamushenkilöiltä.

Edustajisto saa perjantaina myös selvityksen seuraavan edustajistokauden strategiavalmistelusta.

Jäsenliitoilta viisi esitystä edustajistolle

SAK:n jäsenliitot ovat jättäneet edustajistolle viisi esitystä. Esitykset koskevat asiakasväkivallan vähentämistä, takaisinottoajan palauttamista neljästä kuukaudesta yhdeksään kuukauteen, työsuhteen koeajan palauttamista kuudesta kuukaudesta neljään kuukauteen, työehtoshoppailun estämistä sekä kesätyötä koskevan kiertueen järjestämistä lukioissa.

Tutustu liittojen esityksiin ja SAK:n hallituksen lausuntoihin.

Edustajiston puheenjohtajana toimii kokouksessa ensimmäistä kertaa Palvelualojen ammattiliiton PAMin kesäkuussa valittu puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen. Edustajiston varapuheenjohtajia ovat Helena Nieminen Julkisten ja hyvinvointialojen liitosta JHL:stä sekä Rauno Lehtinen Teollisuusliitosta.

Uusi edustajisto valitaan SAK:n edustajiston järjestäytymiskokouksessa 1.–3. kesäkuuta 2020 Helsingin Kalastajatorpassa. Edustajiston kausi kestää neljä vuotta.

SAK:n edustajiston kokouksen aihetunnus sosiaalisessa mediassa on #SAKedustajisto.

Edustajiston kokouksen ohjelma