Edustajat: Luottamusmiehen asema turvattava lainsäädännöllä

SAK:n edustajiston yleiskeskustelussa kannettiin huolta työehtosopimusjärjestelmän horjumisesta ja luottamusmiesten asemasta. Keskustelussa esitettiin, että luottamusmiehen asema olisi turvattava lainsäädännön kautta.
18.11.2021 15:34
Edustajiston yleiskeskustelussa käytettiin 31 puheenvuoroa.

Moni edustaja oli huolissaan siitä, mitä tapahtuu, jos yleissitovien työehtosopimusten määrä vähenee ja ylipäätään työehtosopimusten asema horjuu. Samalla uhattuna on luottamusmiesten asema, sillä siitä sovitaan työehtosopimuksissa.

Raumalainen Paperiliiton pääluottamusmies Jouko Aitonurmi UPM:n tehtaalta kertoi, että hän on pääluottamusmies vuoden loppuun, mutta ei enää tammikuussa, sillä UPM ei tunnusta luottamusmiesten asemaa. Muun muassa Teollisuusliiton edustajat Jyrki Levonen ja Arto Liikanen painottivat puheenvuoroissaan, että luottamusmiesten asema tarvitsee tuekseen lainsäädäntöä.

Osa edustajista oli pahoillaan siitä, että käynnissä olevalla neuvottelukierroksella ei näytä syntyvän kunnollista koordinaatiota SAK:laisessa liittokentässä. Leo Harra Posti- ja logistiikka-alan unionista PAU:sta ehdottikin, että tulevaisuudessa kannattaisi pohtia mallia, jossa liittojen muodostamat pienemmät liittoryppäät asettaisivat yhteisiä neuvottelutavoitteita.

Usea edustaja nosti esiin alustavälitteisen työn lisääntymisen ja työsuhteiden muuttamisen näennäisyrittäjyydeksi. Ilmiön ongelmia kuvasi muun muassa PAMin Tuuli Elokannas, joka toimii Marimekon valtakunnallisena pääluottamusmiehenä.

– Alustatyön hallitsematon leviäminen on vain ajankysymys, Elokannas ennakoi.

Hänen mukaansa olisi erittäin tärkeää, että työsopimuslakia muutetaan pikaisesti niin, että työsuhteen tunnusmerkit täyttävää työtä ei työnantaja voi kikkailemalla naamioida yrittäjyydeksi.

Työehtoshoppailu kivenä kengässä

Työehtoshoppailu, jossa työnantaja etsii halvinta työehtosopimusta, kirvoitti runsaasti puheenvuoroja. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n edustajat nostivat esiin Finnairin toiminnan, jossa lomautetuille työntekijöille tarjottiin työtä huonommin työehdoin toisella työehtosopimuksella.

PAU:n Filip Djordjevic vaatii SAK:ta puuttumaan voimakkaammin työehtoshoppailuun. Turkulainen Ari Virta JHL:sta vaati myös SAK:lta tiukan kielteistä kantaa liittojenkin kesken eripuraa kylvävään toimintaan.

SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta muistutti, että SAK:lla ei sääntöjensä perusteella ole mahdollisuutta puuttua jäsenliittojensa työehtosopimustoimintaan. Toisaalta vapaaehtoisuuteen perustuvaa sovittelua tehdään ja se on myös tuottanut tulosta.