Edunvalvontaa ja työhyvinvointia

Pääluottamusmies Toni Malmströmin mielestä periksi ei pidä antaa. Yhteistyötä painottava pääluottamusmies onnistui taivuttelemaan työnantajan näkemään hyödyt työhyvinvointiin satsaamisessa.
10.10.2017 10:45
Pääluottamusmies Toni Malmström.

- Olen ollut neljä vuotta pääluottamusmiehenä ja sitä ennen yhden kauden työsuojeluvaltuutettuna, joten jonkinlaista perspektiiviä löytyy. Arkisessa edunvalvontatyössä yhteistyö on tärkeää – tämä on ollut minulle ja työsuojeluvaltuutetulle selvää alusta asti.

- Saimme henkilöstölle neuvoteltua oikeuden sairastuessaan olla kolme päivää kotona toipumassa omalla ilmoituksella, vaikkei sitä työehtosopimuksessa löytynyt.

- Toinen pieni voitto tuli kun saatiin neuvoteltua työntekijöille niin sanottu hyvinvointikortti, jolla voi maksaa kulttuuri- ja liikuntaelämyksiä. Kesäisin ja jouluksi työnantaja lataa kortille muutamia satoja euroja per työntekijä, ja työntekijä käyttää ne sitten kiinnostuksen kohteisiinsa.

- Kortista piti kyllä käydä useamman kerran neuvottelemassa, kun työnantaja ei alkuun pitänyt järjestelyä kovinkaan järkevänä. Eihän sieltä koskaan mitään irtoa helposti – niin se vaan on. Suostuivat sitten siihen, että tehtiin vuoden kokeilu.  Työnantajakin huomasi, että lyhyet sairauslomat vähenivät ja homma otettiin vakituisesti käyttöön.

- Paljon on omasta aktiivisuudesta kiinni. Me olemme järjestäneet erilaisia liikuntatilaisuuksia ja osallistuneet eri tapahtumiin – itse olemme järjestäneet kuljetukset ja työnantaja maksaa.

- Olemme olleet porukalla ajamassa cartingia ja järjestäneet mahdollisuuksia osallistua juoksutapahtumiin. Viimeksi noin kymmenen kaveria osallistui Extreme Run-tapahtumaan. Meille se on tärkeää koska firman työntekijöiden ikäjakauma on vanhemman puoleinen. Seuraavaksi olisikin sitten vuorossa salibandyturnaus johon osallistutaan firman porukalla.

Johannes Waris

Pääluottamusmies Toni Malmström edustaa noin 50 MM-Yritysrakennuksen Rakennusliittoon kuuluvaa työntekijää.