Ammattiin opiskelevien SAKKIn Jutta Vihonen: Amiksien tunnelin päässä näkyy jo valoa

SAKKI ry:tä kuunnellaan ja pystymme vaikuttamaan amislaisten asioihin, iloitsee järjestön puheenjohtaja Jutta Vihonen. Kevään aikana sakkilaiset valmistautuvat oppilaitoskierroksiin ja puuhaavat uutta yhteydenpitovälinettä opiskelijakuntien puheenjohtajille.
09.02.2021 08:00
SAKKIn puheenjohtaja Jutta Vihonen kantaa huolta siitä, että etäopiskelu nakertaa amislaisten yhteisöllisyyden tunnetta. Kuva Sini Saaritsa.

– Tiesin jo seiskaluokkalaisesta lähtien, että minusta tulee tarjoilija.

Ja se Jutta Vihosesta, 22, tulikin vuonna 2019. Mutta tällä haavaa hän tarjoilee Vantaan Flamingon Amarillossa vain satunnaisesti ja keskittyy päätyökseen johtamaan Suomen Ammattiin Opiskelevien Liittoa eli SAKKI ry:tä.

Puheenjohtajan mukaan SAKKIn tavoitteena on amisten yhteiskunnallisen osaamisen kasvattaminen. Yhdistys tarjoaa koulutuksia ja tapahtumia, joissa ammattiin opiskelevat voivat ammentaa arkeaan ja asemaansa hyödyttävää tietoa ja oppia, miten siihen voi vaikuttaa. SAKKI valvoo jäsentensä etuja osallistumalla julkiseen keskusteluun sekä kotimaassa että kansainvälisesti.

Vihonen siirtyi puheenjohtajaksi hallituksen varapuheenjohtajan paikalta käytännössä jo viime vuoden heinäkuussa, kun edeltäjä väistyi ennen kauden loppumista. Virallisesti pesti alkoi marraskuun alussa ja jatkuu kevääseen 2022 asti. Vihonen siis tarttui nuijaan keskellä korona-aikaa.

Korona toi takkuja työssäoppimiseen

SAKKIssakin on pandemian velloessa oltu uuden edessä. Ammattiin opiskelevien opinnot junnaavat, viime vuonna kesätyöpaikkoja oli normaalia vähemmän, ja niin ensi kesän kuin koko tulevaisuuden työtilanne näyttäytyy utuisena.

– Kun korona keväällä oli pahimmillaan, monilla opiskelijoilla opinnot viivästyivät tai valmistuminen siirtyi, Jutta Vihonen sanoo.

Hän viittaa kyselytutkimuksiin, jotka SAKKI teki viime kevään ja kesän aikana itse ja yhteistyössä Turun yliopiston kanssa. Molemmat tutkimukset osoittivat, että keväällä opintonsa päättävistä viidennes joutui lykkäämään valmistumistaan. Myös työssäoppimisjakso oli poikkeusolojen takia katkennut vajaalla puolella työssäoppijoista. Tilanne parani kevään kuluessa ja loppukeväällä tehdyn kyselyn perusteella enää joka viidennen työssäoppiminen oli keskeytynyt. Kolmannes ei vastaushetkellä tiennyt, miten tai milloin jakso olisi mahdollista suorittaa loppuun.

Työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen liittyviä näyttökokeita siirrettiin koronan vuoksi tehtäväksi oppilaitoksissa, mutta kaikille mahdollisuutta ei ollut järjestynyt tai näytön arvioimiseen liittyi paljon epätietoisuutta.

– Esimerkiksi ravintola-alan opiskelijoiden baarityöskentelyn näyttö on voitu tarvittaessa siirtää koululle. Tekninen osaaminen voidaan testata siellä, mutta asiakaspalvelu jää testaamatta, Vihonen selittää.

Hänen mielestään yksittäisen näyttökokeen pientä puutteellisuutta pahempi asia on silti opintojen viivästyminen.

Koulutus uudistui SAKKIa siteeraten

Selvitysten tulokset ja SAKKIlaisten etäyhteydenpito jäseniin kertovat opiskelijoiden turhautumisesta tilanteessa, jossa oman tulevaisuuden rakentaminen hankaloituu, ja koko opiskelijaelämä muuttuu. Entisenä amislaisena Jutta Vihonen on osannut asettua opiskelijoiden asemaan.

– Yhteisöllisyyden luominen on amislaisille muutenkin hankalaa, koska niin suuri osuus opiskelusta tapahtuu työpaikoilla eikä koulussa. Etäopiskelun myötä yhteisöllisyys kärsii entisestään.

Onneksi koronan aiheuttamia ongelmia selättää osaltaan 2018 voimaan astunut ammatillisen koulutuksen uudistus, johon Vihonen on ollut SAKKIn kautta vaikuttamassa. Yksi sen tuomia tärkeitä parannuksia on, että opiskelijoiden kaikki aikaisempikin työkokemus lasketaan opiskelujen vaatimiin harjoitteluaikoihin.

Kun uudistuksesta päätettiin eduskunnassa, Vihonen kuunteli täysistuntoa tiiviisti.

– Oli hienoa useammassa kohdassa kuulla kansanedustajien puheenvuoroissa lainauksia suoraan meidän antamistamme lausunnoista. SAKKI pystyy vaikuttamaan.

Kesätöissä rahaa tärkeämpää on kokemus

Turun yliopiston toteuttaman tutkimuksen vastaajista noin viidennes menetti viime kesälle sopimansa kesätyöpaikan. Kesätöitä on normaalia vähemmän tänäkin vuonna.

– Kesätöiden puute on ihan aiheellinen huoli, mutta uskon ja toivon, että niitä myös löytyy. Kesätöissä se raha ei ole tärkeintä, vaan työkokemus työuran alkupuolella, Jutta Vihonen muistuttaa.

Koronan aikana opiskelijat ja myös vanhemmat ovat kyselleet SAKKIsta apua liittyen esimerkiksi juuri ammattiin valmistumiseen. Kyselyillä SAKKI on kerännyt tietoa, jota Vihonen on välittänyt eteenpäin oppilaitosten hyödyksi.

– Just ennen joulua lähetin kaikille koulutusten järjestäjille, kuten oppilaitoksille ja koulutuskuntayhtymille viestiä kannustavalla asenteella. Kehittämisajatuksemme esimerkiksi liittyen etäopetukseen on otettu hyvin vastaan.

Opiskelijakuntien puheenjohtajille tulossa oma verkosto

SAKKI on onnistunut poikkeustilanteesta huolimatta pitämään yhteyksiä opiskelijoihin etätapahtumissa ja digikiertueilla. Jutta Vihonen odottaa kuitenkin sitä, että SAKKIn fyysiset kierrokset oppilaitoksissa voivat taas alkaa. Hän on itse kiertänyt kouluissa viitisen vuotta.

– Kierrämme syksyisin 10 viikkoa kertomassa SAKKIsta ja sen eduista. Mahdollisuuksien mukaan lähden tänä vuonna taas itsekin kiertämään. En usko, että opiskelijat ovat meitä unohtaneet.

Jutta Vihosta työllistää kevään aikana lisäksi opiskelijakuntien puheenjohtajien verkosto, jota hän on mukana luomassa.

– Se on sellainen oma lempparijuttu juuri nyt. Tarkoitus on luoda vertaistukialusta, jossa puheenjohtajat voivat viestitellä kerran vuodessa järjestettävän live-tapaamisen lisäksi. Marraskuussa etänä järjestetyillä opiskelijakuntapäivillä kaivattiin juuri tällaista.

Sini Saaritsa