Aktiivimalli tulossa Ranskaan - uudistusta vastustavat ammattiliitot ja suurin työnantajaliitto

Ranskan hallituksen kaavailema työttömien aktiivimalli on rajussa vastatuulessa. Ammattiliitot tyrmäävät yksimielisesti ajatuksen työttömyyspäivärahan leikkaamisesta siinä tapauksessa, että työnhakija ei ole tarpeeksi aktiivinen.
29.01.2018 15:08
Ranskan hallitus yrittää muuttaa työelämän pelisääntöjä rankalla kädellä. Työlain uudistus sai syksyllä työntekijäliitot kaduille osoittamaan mieltä. Kuvaaja: Virpi Latva.

Maan suurin ammattiliitto CFDT pelkää, että jos tukiin kosketaan, niiden leikkaamisesta tulee tapa.

Syksyllä lakkojen saattelemana hyväksyttyä työlain uudistusta seuraa nyt Tanskan ja Ruotsin työttömyysturvajärjestelmistä mallia ottanut työttömien aktiivimalli. Uudistus pyrkii luomaan nykyistä laajemman työttömyysturvan, jonka pelisääntöihin hallitus voisi puuttua aiempaa helpommin.

Hallitus esittää ensimmäistä kertaa ajatuksen työttömyystuen pienentämisestä siinä tapauksessa, että työnhakija ei ole tarpeeksi aktiivinen.

– Jos tukiin kosketaan, niiden mielivaltainen leikkaaminen tulee vastaisuudessa tavaksi, pelkää neuvotteluihin osallistunut CFDT:n varapuheenjohtaja Véronique Descacq

Toisin kuin Suomessa työttömille ei ole suunniteltu konkreettisia vaatimuksia tietyn tuntimäärän kattavasta osa-aikatyöstä tai koulutuksesta. Työttömyystuen kaavaillaan pienentyvän 20 prosenttia, jos työnhakija ei tule työvoimatoimiston tapaamiseen tai hylkää kaksi peräkkäistä kohtuulliseksi katsottua työtarjousta.

Aktiivisuuden osoittamiseksi suunnitellaan pakollista kuukausiraporttia, johon hakija listaisi kaikki hakuponnistuksensa. Jo nykyisellään työnhakijalta vaaditaan aktiivisuutta ja räikeimmissä työnhaun laiminlyöntitapauksissa tuen maksaminen lakkaa.

Ajatus raportoinnista ei vakuuta työttömiä eikä ammattiliittoja, ne pitävät ratkaisua teknokraattisena, tehottomana ja työttömiä syyllistävänä. Myös maan suurin työnantajaliitto vastustaa aktiivimallia.

Hallitus haluaa muuttaa työttömyyskorvauksen minimiturvaksi

Tammikuussa neuvottelupöydälle tulleen työttömyysturvapaketin taustalla on ajatus laajasta työttömyysturvasta, joka kattaisi myös itsensä työllistäjät, yrittäjät, maanviljelijät ja vapaaehtoisesti irtisanoutuneet työntekijät.

Laajennuksesta koituva noin kymmenen miljardin euron lisälasku rahoitettaisiin sosiaaliturvamaksujen sijaan Ranskassa käytössä olevaa sosiaaliturvaveroa korottamalla.

Ajatus ei miellytä vuodesta 1958 työttömyysturvaa hoitaneita ammattiliittoja. Ne pelkäävät hallituksen otteen tiukkenevan työttömyysturvajärjestelmästä.

– Kunnollisen ansion takaavaa työttömyyskorvausta ollaan nyt muuttamassa minimitoimeentulotueksi, joka toimisi yhä useammille ihmisille vihonviimeisenä turvaverkkona, sanoo Véronique Descqcq.

Pätkätyösuhteita suosiville työnantajille suunnitellaan sakkoa

Ammattiliitoilta lämpimämmän vastaanoton  on saanut aktiivimallin ajatus sakottaa työnantajia, jotka eivät rekrytoi vaikituisiin työsuhteisiin vaan suosivat pätkätyösuhteita. Lyhyille työsuhteille kaavaillaan korotettuja sosiaaliturvamaksuja.

Toisin kuin Suomessa Ranskassa työttömän osa-aikaista työssäkäyntiä ei tueta, koska sitä ei nähdä porttina takaisin työelämään.

Työvoimaviranaomaisten viime vuonna julkistaman tutkimuksen mukaan lyhytkestoiset työsuhteet rapauttavat ammattitaitoa ja vieroittavat ihmisen lopullisesti vakituisesta työsuhteesta. Pitkäjänteisen urasuunnittelun sijaan hakijan aika ja energia pirstoutuu alati vaihtuvien pätkäsuhteiden kanssa sähläämiseen.

Työelämän osapuolten pitäisi päästä yksimielisyyteen aktiivimallin perusperiaatteista vielä ennen kevättä, jolloin lakialoitteen on määrä tulla parlamentin käsittelyyn.

Virpi Latva, Pariisi / vapaa toimittaja