Mansikat jäävät poimimatta ja myymättä — miksi?

Blogi 11.08.2022 09:05 Linna Kristiina
Alue- ja järjestöasiantuntija Kristiina Linnan kasvokuva

Lounaissuomalainen marjanviljelijä kertoi Ylen haastattelussa, että mansikoita jää pelkästään hänen tilallaan poimimatta noin 60 000 kiloa. Syiksi hän ilmoitti sateet ja työvoimapulan. Viljelijä ei saanut rekrytoitua tarpeeksi poimijoita pelloille eikä mansikan myyjiä myyntipisteille.

Ukrainan sodan vuoksi on suurin osa aikaisempina kesinä Suomen maatiloilla työskennelleistä työntekijöitä jäänyt tulematta tiloille. Vastaanottokeskuksissa asuu paljon ukrainalaisia, jotka ovat hakeneet kansainvälistä suojelua Suomesta, mutta työllistyminen maatiloille on vaikeaa muun muassa pitkien välimatkojen ja lastenhoito-ongelmien vuoksi.

Miksi sitten myös mansikan myyjistä on pulaa? Myyjinä ovat usein toimineet koululaiset tai opiskelijat. Tämänkin työn houkuttelevuus on kärsinyt pahasti. Osa viljelijöistä on laiminlyönyt taukojen mahdollistamisen eikä kaikissa myyntipisteissä ole wc:tä lähettyvillä. Olen ohikulkiessani kertonut myyjille, että heillä pitäisi olla työpäivän aikana mahdollisuus istahtaa, pitää taukoja ja käydä wc:ssä. Myyjät ovat yllättyneinä ottaneet tiedon vastaan. Istuimia on sitten ilmestynyt myyntipisteille myyjän pyynnöstä.

Alan palkkauskaan ei ole päätähuimaava ja työsuhteen päättyessä saattavat lomakorvaukset jäädä saamatta. Alan palkoista sopii työntekijäpuolella Teollisuusliitto (silloin kun myyjä on viljelijän palveluksessa) ja työsuhteissa tulisi noudattaa maaseutuelinkeinojen työehtosopimusta.

Moni nuori on kuitenkin tänäkin kesänä jäänyt ilman kesätyötä. Tällaiseen kohtaanto-ongelmaan voisi auttaa parempi tiedottaminen avoimista työpaikoista. Mansikan myynti myyntipisteillä voi hyvinkin kiinnostaa nuoria, jos olosuhteet ja työsuhteen ehdot ovat kunnossa. Näitä asioita valvovat myös aluehallintoviraston työsuojelutarkastajat. Itselleni tuli yllätyksenä nuoren viljelijän ilmoitus, että mansikkaa jää peltoon myös myyjäpulan vuoksi.

Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Satakunnan Kansassa 10.8.2022.