”Isi, koska mennään lintsille?”

Blogi 05.07.2023 09:00 Muranen Lauri
Elinkeinoasioiden päällikkö Lauri Muranen

Kuten lukemattomat muut suomalaiset, olen jäämässä hartaasti odotetulle kesälomalle. Kolmilapsisessa perheessä otsikossa esitettyä kysymystä on kuultu vapusta asti. Tulevina viikkoina some täyttyy tuttujen lomakuvista Puuhaparkista, lintsiltä mökeiltä ja uimarannoilta. Suomen kesän hienoimpia puolia on, että perheet voivat tehdä monia asioita myös ilmaiseksi tai kohtuullisella hinnalla. Hesarissa oli juuri hyvä kooste viidestäkymmenestä edullisesta matkavinkistä eri puolille Suomea.

Kaikesta huolimatta se perinteinen lintsireissu lienee monen lapsen kesäloman kohokohta. Tänä kesänä se saattaa jäädä kokematta yhä useammalta. Yksinään rannekkeiden hankkiminen nelihenkiselle perheelle maksaa lähes 200 euroa. Kun päälle lisätään matkat, majoitukset ja ruokailut voi lasku olla lähempänä viittäsataa.

Viimeisen kahden vuoden aikana kiihtynyt inflaatio on kurittanut pieni- ja keskituloisia historiallisen ankarasti. SAK:n juuri julkaiseman selvityksen mukaan pienituloisimpien palkansaajien ostovoima on palkankorotuksetkin huomioiden pienentynyt jopa 166 euroa kuukaudessa. Monissa perheissä ne rannekkeet on hankittu arjen pakollisista menoista yli jääneillä euroilla. Tänä kesänä ylimääräisiä euroja liikenee aiempaa harvemmassa perheessä.

Inflaatio ei ole tietenkään Petteri Orpon hallituksen syytä, mutta hallitusohjelmassa sovitut leikkaukset sosiaaliturvaan kuten asumistukeen ja päivärahojen lapsikorotuksiin ovat. Mikäli Orpon hallitus aikoo toteuttaa kaikki suunnittelemansa pienituloisiin kohdistuvat leikkaukset, perinteinen lintsireissu jää yhä harvemman perheen etuoikeudeksi.

Ongelma on, että edes hallitusohjelman kirjoittajille ei ole vielä selvää, kuinka suuri yhteisvaikutus erilaisten tukien ja etuuksien leikkauksilla on. Esimerkiksi lapsiasianvaltuutettu Elina Pekkarinen huomautti, ettei muutosten yhteisvaikutuksia lapsiin ole lainkaan arvioitu.

Suomessa on toki järjestöjä, jotka tukevat pienituloisten lapsiperheiden lomanviettoa. Ehkäpä ne lintsin rannekkeet hoituisivat sitä kautta? Ikävältä näyttää, sillä hallitus aikoo leikata järjestökentän rahoitusta rajusti.

Pienten lasten isänä voin vain kuvitella, miltä tuntuu tuottaa omille lapsilleen pettymys ja kertoa heille kyyneleitä nieleskellen, ettei perinteistä lintsireissua olekaan tänä vuonna luvassa. Lapsia tuskin lämmittää somessa kukkoilevien kokoomuslukiolaisten jeesustelu siitä, että valtion velkaa ei voi jättää tulevien sukupolvien maksettavaksi.