Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Ympäristövaikutusten arviointi…

Lausunnot

Ympäristövaikutusten arviointiselostus Fennovoima Oy:n ydinvoimalaitoshankkeelle

Työ- ja elinkeinoministeriö
PL 32
00023 Valtioneuvosto

Kirjeenne 20.10.2008 nro 7131/815/2008

Työ- ja elinkeinoministeriö on varannut tilaisuuden antaa lausunnon Fennovoima Oy:n ydinvoimalaitoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry esittää lausuntonaan seuraavaa.

Fennovoima Oy:n hankkeessa on kysymys yhden tai kahden ydinvoima-laitosyksikön rakentamisesta. Sijaintopaikkavaihtoehtoina ovat Ruotsinpyhtää, Pyhäjoki tai Simo. Hankkeessa on tarkoitus rakentaa 1500-2500 MW:n suuruinen, yksi tai kaksi reaktoria käsittävä laitos. Reaktorivaihtoehtoja ovat paine- ja kiehutusvesireaktori. Uuden ydinvoimalaitoksen rakentaminen alkaisi vuonna 2012 ja laitos voitaisiin ottaa käyttöön noin vuonna 2018. Kahden reaktorin mallissa ensimmäinen työmaa etenisi 1-2 vuotta edellä toista. Laitoksen käyttöikä olisi noin 60 vuotta. Voimalaitosrakentamisen lisäksi hanke sisältää ydinpolttoaineen välivarastoinnin, voimalaitosjätteen käsittelyn ja loppusijoituksen sekä tarvittavan voimansiirtoyhteyden rakentamisen.

SAK on huhtikuussa 2008 antanut lausunnon hankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta, jonka perusteella lausunnolla oleva arviointiselostus on tehty. SAK viittaa edellä mainitussa lausunnossaan todettuihin näkökohtiin erityisesti edelleen ajankohtaiseen sähköntuotannon lisäkapasiteetin tarpeeseen.

Ympäristövaikutusten arviointiselostuksen tekeminen ei vielä tarkoita päätöstä voimalan rakentamisesta, johon tarvitaan aikanaan yhtiön oman investointi-päätöksen lisäksi myös valtioneuvoston ja eduskunnan myötävaikutusta. YVA on kuitenkin välttämätön edellytys hankkeen jatkosuunnittelulle ja toteutukselle. Se tarjoaa samalla myös viranomaisille, paikallisille asukkaille ja eri sidosryhmille mahdollisuuden lausua mielipiteensä ja vaikuttaa hankkeeseen. Ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa on arvioitu myös hankkeen toteutumatta jättämisen vaikutuksia.

Hankkeen perusteluna on se, että Suomessa tarvitaan edelleen energiantuotannon lisäämistä. Viime vuonna Suomessa käytettiin sähköä noin 90 TWh. Valtioneuvoston marraskuussa 2008 hyväksymässä ilmasto- ja energiastrategiassa on arvioitu sähkön kulutuksen nousevan perusuravaihtoehdossa 103 TWh:iin vuonna 2020. Energiateollisuus ja Elinkeinoelämän Keskusliitto EK ovat arvioineet sähkönkulutuksen nousevan vuoteen 2020 mennessä 107 TWh:iin ja vuoteen 2030 mennessä noin 115 TWh:iin. Näissä arvoissa on otettu jo huomioon energiatehokkuuden paraneminen. Erilaisista ennusteista huolimatta on selvää, että tarvetta uuden ydinvoimalan kautta saatavalle sähköntuotannon lisäkapasiteetille on olemassa rakensipa uuden ydinvoimalan sitten TVO, Fortum tai Fennovoima. Fennovoiman hankkeen yhtenä päätarkoituksena on lisätä kilpailua sähkömarkkinoilla, mitä SAK pitää tärkeänä näkökohtana.

Toinen painava näkökohta, joka puoltaa lisäydinvoiman rakentamista, on tarve hillitä kasvihuonekaasujen päästöjä. EU:n päästörajoitusten edelleen tiukentuessa Suomen on käytännössä mahdotonta täyttää kansainvälisiä sitoumuksiaan, mikäli kaikki päästöttömät energiavaihtoehdot eivät ole käytettävissä. Kyse on myös sähkön hinnannousupaineiden hillitsemisestä ja Suomen kansantaloudelle aiheutuvan päästökauppalaskun pienentämisestä.

Vähäinen näkökohta ei myöskään ole energiaomavaraisuutemme turvaaminen. Korkean teknologian maana Suomen tulee olla sähköntuotannossa mieluummin viejä- kuin tuojamaa. Liiallinen riippuvuus sähköntuonnista Venäjältä tulee välttää. Uusi voimala lisäisi tarjontaa ja siten myös kilpailua sähkömarkkinoilla, mikä on tarpeellinen ja hyvä asia.

Työmarkkinajärjestöjen yhteisen energiavuoropuhelun raportin mukaan Suomen tulee jatkaa omaksumaansa monipuolisen energiatuotannon linjaa. Mitään päästötöntä vaihtoehtoa ei ole viisasta sulkea pois energia-valikostamme. Järjestöjen esittämä malli maamme sähköntuotannosta vuoteen 2025 sisälsi myös kuudennen ydinvoimalaitoksen rakentamisen, jolla katettaisiin noin puolet tulevasta sähkönlisätarpeesta. Bio- ja vesivoimalla sekä maakaasulla ja vähäisemmässä määrin myös tuulivoimalla tuotettaisiin toinen puoli.

Eri sidosryhmien ja paikallisten asukkaiden mahdollisuus tulla kuulluksi ympäristövaikutusten arviointia tehtäessä on tärkeää. YVA-selostuksen mukaan hankkeesta on järjestetty avoimet yleisötilaisuudet kaikilla vaihtoehtopaikkakunnilla ja tiedotettu muuten eri tavoin. Myös asukaskysely on tehty jokaisella paikkakunnalla. Keskeisintä arvioinnissa on se, kuinka varmistetaan laitoksen häiriötön toiminta ja turvallisuus kaikissa olosuhteissa. Suomessa Säteilyturvakeskus ylläpitää ydinturvallisuuden erittäin korkeaa vaatimustasoa. Rakenteilla olevasta Suomen viidennestä ydinvoimalasta saadut kokemukset ja ydinvoimaloiden turvallisuuden parantamisesta kertynyt uusin kansainvälinen tieto on syytä hyödyntää täysimääräisesti seuraavia

laitoksia suunniteltaessa. Yhtiön tulee ottaa mahdolliset STUK:n näkökannat ympäristövaikutusten arvioinnista kokonaisuudessaan huomioon.

Fennovoiman ydinvoimahanke poikkeaa muista Suomessa parhaillaan valmisteilla olevista hankkeista siinä, että tässä vaiheessa mukana on vielä kolme vaihtoehtoista paikkakuntaa. Kun lopullinen paikkakunta on päätetty, on vielä perusteltua käydä läpi kyseisen paikkakunnan osalta hankkeen ympäristövaikutusarvioinnissa esille nousseet seikat.

SAK pitää tärkeänä jatkuvaa vuorovaikutusta asukkaiden kanssa ja korostaa, että myös ay-liikkeen edustajia kaikista henkilöstöryhmistä on asianmukaisesti informoitava hankkeesta. Erityisesti Sähköliiton ja lopullisen rakennuspaikkakunnan ammatillisen paikallisjärjestön edustajat on pidettävä ajan tasalla hankkeen etenemisen suhteen.

Toteutuessaan hanke olisi merkittävä piristysruiske valittavan alueen taloudelle ja työllisyydelle sekä kyseisen kunnan verotuloille. Kokonaisuudessaan uuden ydinvoimalaitosyksikön investointien kautta

arvioidaan syntyvän työtä noin 20 000 henkilötyövuoden verran. Kuudelle vuodelle jaettuna rakennusaikainen työllisyysvaikutus olisi 3200 – 3300 henkilötyövuotta vuodessa. Uuden voimalaitoksen käyttöhenkilökuntaa tarvittaisiin arvion mukaan 400 – 500 henkilöä.

Fennovoima Oy:n ydinvoimalaitosyksikön ympäristövaikutusten arviointiselostus antaa hyvän pohjan hankkeen jatkovalmistelulle. Viranomaisten tehtävänä on arvioida, että kaikki lain vaatimat asiat sisältyvät selostukseen.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry