Ympäristövaikutusten arviointiohjelma Olkiluoto 4 -ydinvoimalaitokselle
Kauppa- ja teollisuusministeriö
PL 32
00023 Valtioneuvosto
Lausuntopyyntö 5/815/2007
Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt SAK:n lausuntoa Teollisuuden Voima Oy:n ydinvoimalaitoksen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. Kyseessä on Olkiluotoon Eurajoelle rakennettava kolmas ydinvoimala, jonka sähköteho olisi 1000 – 1800 megawattia. Reaktori olisi joko painevesi- tai kevytvesireaktori. Laitoksen rakentaminen alkaisi noin vuonna 2013 ja se otettaisiin käyttöön vuoden 2018 paikkeilla. Käyttöikä olisi noin 60 vuotta.
Voimalaitosrakentamisen lisäksi hanke sisältää ydinpolttoaineen välivarastoinnin, voimalaitosjätteen käsittelyn ja loppusijoituksen sekä tarvittavan voimansiirtoyhteyden rakentamisen. Ohjelma perustuu lakiin ympäristövaikutusten arvioinnista.
YVA:n laatiminen ei vielä tarkoita päätöstä voimalan rakentamisesta, johon tarvitaan aikanaan yhtiön oman investointipäätöksen lisäksi myös valtioneuvoston ja eduskunnan myötävaikutusta. YVA on kuitenkin välttämätön edellytys hankkeen jatkosuunnittelulle ja toteutukselle. Se tarjoaa samalla myös viranomaisille, paikallisille asukkaille ja eri sidosryhmille mahdollisuuden lausua mielipiteensä ja vaikuttaa hankkeeseen.
TVO perustelee hankkeen aloittamista ennen muuta sillä, että sähkönkulutus on kasvanut Suomessa. Vuonna 1985 kulutus oli 50 TWh ja viime vuonna se oli 90 TWh. Voimalan ajatellun valmistumisvuoden tienoilla kulutus on käytön tehostumisesta ja säästötoimista huolimatta jo miltei 110 TWh. Voimala tulisi siis todelliseen tarpeeseen, kun se vastaisi lisäkysyntään sekä samalla korvaisi vanhentunutta kapasiteettia, ennen muuta kivihiilivoimaloita.
Toinen painava näkökohta, joka puoltaa lisäydinvoiman rakentamista, on tarve hillitä kasvihuonekaasujen päästöjä. Suomen ns. Kioto-raja on noin 71 miljoonaa tonnia, joka ylittyi jo viime vuonna noin 12 miljoonalla tonnilla. EU:n päästörajoitusten edelleen tiukentuessa Suomen on käytännössä mahdotonta täyttää kansainvälisiä sitoumuksiaan, mikäli kaikki päästöttömät energiavaihtoehdot eivät ole käytettävissä.
Kyse on myös sähkön hinnannousupaineiden hillitsemisestä ja Suomen kansantaloudelle aiheutuvan päästökauppalaskun pienentämisestä. Vähäinen näkökohta ei myöskään ole energiaomavaraisuutemme turvaaminen. Korkean teknologian maana Suomen tulee olla sähköntuotannossa mieluummin viejä- kuin tuojamaa. Liiallinen riippuvuus sähköntuonnista Venäjältä tulee välttää. Uusi voimala lisää tarjontaa ja siten myös kilpailua sähkömarkkinoilla, mikä sekin on tarpeellinen ja hyvä asia.
Työmarkkinajärjestöjen yhteisessä energiavuoropuhelussa, jonka raportti julkaistiin tammikuussa 2007, pidettiin välttämättömänä, että Suomi jatkaa omaksumaansa monipuolisen energiatuotannon linjaa. Mitään päästötöntä vaihtoehtoa ei ole viisasta sulkea pois energiavalikostamme. Järjestöjen esittämä malli maamme sähköntuotannosta vuoteen 2025 sisälsi myös kuudennen ydinvoimalaitoksen rakentamisen, jolla katettaisiin noin puolet tulevasta sähkönlisätarpeesta. Bio- ja vesivoimalla sekä maakaasulla ja vähäisemmässä määrin myös tuulivoimalla tuotettaisiin toinen puoli.
YVA-ohjelman laatimisprosessi on kuvattu yksityiskohtaisesti TVO:n tuottamassa YV4-dokumentissa. Keskeisintä arvioinnissa on se, kuinka varmistetaan laitoksen häiriötön toiminta ja turvallisuus kaikissa olosuhteissa. Suomessa Säteilyturvakeskus ylläpitää ydinturvallisuuden erittäin korkeaa vaatimustasoa. Rakenteilla olevasta kolmannesta voimalasta saadut kokemukset ja ydinvoimaloiden turvallisuuden parantamisesta kertynyt uusin kansainvälinen tieto on syytä hyödyntää täysimääräiseesti neljättä suunniteltaessa. Yhtiön tulee ottaa mahdolliset STUK:n näkökannat YVA:n toteuttamisesta kokonaisuudessaan huomioon.
Ohjelman mukaan eri sidosryhmille varataan mahdollisuus tulla kuulluksi YVA:n laadinnassa. SAK pitää tätä tärkeänä ja korostaa, että myös ay-liikkeen edustajia kaikista henkilöstöryhmistä on asianmukaisesti informoitava hankkeesta.
Hankkeen työllisyysvaikutukset tulevat YVA-menettelyssä myös arvioitavaksi. Tämä on tarpeen, jotta hanketta kyetään punnitsemaan kokonaisuudessaan kestävän kehityksen näkökulmasta. Myös se vaihtoehto, että Olkiluodon neljäs ydinvoimala jätetään rakentamatta, tulee harkittavaksi YVA:n aikana.
Kokonaisuudessaan TVO:n hankeasiakirja YVA:n toteuttamisesta antaa riittävän kattavan kuvan arviointiohjelmasta ja täyttää lain edellyttämät vaatimukset ympäristövaikutusten arvioinnista.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry