Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Ydinverkon rakentaminen ja Ver…

Lausunnot

Ydinverkon rakentaminen ja Verkkojen Eurooppa -välineen rahoituksen kohdentaminen

Lausuntopyyntö ydinverkon rakentaminen ja Verkkojen Eurooppa -välineen rahoituksen kohdentamisesta

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto

E 10/2014 vp

Suomi kuuluu kahden Euroopan liikenneverkon ydinverkkokäytävän (Pohjanmeri-Balttia ja Välimeri-Skandinavia) solmukohtaan. EU-tuki näille hankkeille voi olla 20 – 40 prosenttia. Tämä merkitsee, että koko maan rataverkon toimivuuden ja kasvukäytävien rakentumisen kannalta keskeisin hanke – Pisara-rata – voi saada merkittävän rahoitusosuuden Verkkojen Eurooppa -välineestä. Suomen edunvalvontavoima on käytettävä tämän hankkeen rahoitusosuuden saamiseen.

Verkkojen Eurooppa -välineen rahoituksesta ohjataan 85 prosenttia jatkossa eurooppalaisille ydinverkkokäytäville, joihin Suomesta kuuluvat moottoritie E18 Turusta Vaalimaalle ja ratayhteys Turusta Vainikkalaan. Rajayhteyksien kannalta Luumäen ratapihan perusparannus on tärkeä hanke. SAK:n näkemyksen mukaan Suomen tärkein tavoite on saada komissio hyväksymään, että uusi tavaraliikenneyhteys Imatran ja Svetogorskin kautta Venäjälle sisältyy ydinverkkokäytävään. Verkkojen Eurooppa -väline korostaa rajat ylittäviä yhteyksiä, puuttuvien yhteyksien rakentamista ja rautateiden yhteentoimivuuden edistämistä.

Ydinverkkokäytävää tarkistetaan komissiossa vuonna 2023, mikä edellyttää Suomen omaa esitystä paria vuotta aiemmin. Suomen on Pohjoisen ulottuvuuden statuksella saatava pohjoisen yhteyksiä ydinverkolle, esimerkiksi yhteys Jäämerelle, mikäli se katsotaan tuolloin tarpeelliseksi. Suomen ei yksin ole kannattavaa rakentaa yhteyttä Jäämerelle, mutta yhteiseurooppalainen intressi voi syntyä tulevaisuudessa, kun suurvaltojen strategiset intressit siirtyvät arktiselle alueelle raaka-aineiden ja energian niukkuuden vuoksi. Siksi on tärkeää, että Jäämeren yhteyksien selvityksiin kyetään saamaan rahaa.

SAK:n näkemykset:

  • Suomen on vaikutettava tulkintaan siten, että uusi tavaraliikenneyhteys Imatralta Svetogorskin kautta Venäjälle sisältyy ydinverkkokäytävään
  • Vuoden 2023 ydinverkon tarkistukseen on saatava Jäämeriyhteyksien selvityksiin rahoitusta.

Tärkeysjärjestys Suomen rahoitushakemuksiksi:

  • Pisara-rata
  • Uusi tavaraliikenneyhteys Venäjälle
  • Ydinsatamista (Hamina-Kotka, Helsinki, Turku ja Naantali) kahden suurimman liikenneyhteyksien parantamiseen
  • Nelostien valikoidut hankkeet Jyväskylän pohjoispuolella ja Oulu-Kemi välillä

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry