Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Vp laki alueiden kehittämislai…

Lausunnot

Vp laki alueiden kehittämislain muuttamisesta

Eduskunnan hallintovaliokunnalle
HE 89/2005

Pyydettynä lausuntona alueiden kehittämislain muuttamisesta palkansaajajärjestöt SAK, STTK ja AKAVA painottavat seuraavia näkökohtia.

Alueiden kehittämislain muuttamiselle on tarvetta, mutta ajankohdan valinta ei ole looginen. Meneillään on useita myös alueiden kehittämislakiin vaikuttavia prosesseja. Esimerkiksi Hallintoselonteko ja sen toimenpideohjelma odottaa eduskunnan käsittelyä, kunta- ja palvelurakenneuudistus aiheuttaa osaltaan myös väliportaan uudelleen arviointia sekä lisäksi Euroopan unionin rakennerahastoneuvottelut vuosille 2007-2013 ovat rahoituskehystä myöten kesken.

Tässä valossa olisi varsin todennäköistä, että 1.1.2007 voimaan astuvaksi tarkoitettua aluekehittämislakia jouduttaisiin muuttamaan jo ennen sen voimaantuloa.

Tarkoituksenmukaisempana tulisi pitää vaihtoehtoa, että tarvittavat aluekehittämislain muutokset siirrettäisiin tehtäväksi ensi vuoden kevätistuntokaudella, jolloin voidaan samaan aikaan antaa esitys uudesta rakennerahasto-ohjelmien hallintolaista. Itse asiassa em. hallintomallista tulisi säätää alueiden kehittämislaissa ja rakennerahastolaissa vain niistä asioista, jotka poikkeaisivat kansallisesta suunnittelujärjestelmästä.

Alueiden kehittämislain muutosesityksessä ei esitetä muutoksia maakunnan yhteistyöryhmän asemaan. Hyvä näin. Jatkossakin on varmistettava, että aluehallintoratkaisuja tehtäessä kiinteä yhteys työelämän ja elinkeinoelämän organisaatioihin eli tahoihin, jotka käytännössä toteuttavat suunnitelmia ja ohjelmia, säilyy myös hallinnossa.

Lakiesityksen selkeä riski on, että tavoitellun yksinkertaistamisen sijaan lisätään maakuntatason byrokratiaa. Koska lisäresursseja ei laissa esitetä, TE -keskusten rahoittajaviranomaisten voimavarat kohdentuvat jatkossa yhä enemmän hallintoon asiakkaiden palvelemisen sijasta. TE -keskuksissa on alueilla paras asiantuntemus alueiden kehittämisen kannalta keskeisten toimijoiden tilanteesta, tarpeista ja voimavaroista. Samalla aluekehittämislain uudistushanke voi vaikeuttaa myös esimerkiksi julkisten yrityspalveluiden uudistamisprosessia.

Lakiehdotuksessa on myös selkeitä ongelmakohtia. Esityksen 10§ mukaan maakunnan liitot voisivat ns. maakunnan talousarvioesityksessä esittää myös muita kuin ns. koontimomentteja sellaisiksi määrärahoiksi, joista olisi käytävä neuvottelut maakuntien kanssa. Pahimmillaan tämä voisi johtaa siihen, että maakunnan liitot voisivat esittää lähes kaikkia määrärahoja tällaisiksi. Vaikka esitykset- eivät olisikaan ministeriöitä sitovia, tilanne voi johtaa sekavaan ja hallitsemattomaan käytäntöön. Varsinkin kun yhtenä peruslähtökohtana on yksinkertaistaminen. Maakunnan talousarvioesityksessä olisi hyvä ilmetä myös kuntien rahoitusosuus eri hankkeiden rahoituksesta.

Lakiesityksen paras osa on liitteenä oleva luonnos valtioneuvoston asetukseksi valtakunnallisen alueiden kehittämisen yhteistyöryhmän perustamisesta keskushallintoon, mikä muodostuisi eri ministeriöiden edustajista. Muutos tuo ryhtiä alueiden kehittämisen vaativaan poikkihallinnolliseen yhteistyöhön. Tälle ryhmälle kuuluu luontevasti valtioneuvoston vaalikauden aluepoliittisten linjausten toteutumisen seuranta (ns. valtioneuvoston päätös alueiden kehittämisen tavoitteista) ja ehdotusten tekeminen mahdollisista uusista linjauksista ja valtakunnallisista painotuksista aluekehittämisessä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että järjestämällä yhteistyö sekä keskushallintotasolla että aluetasolla nykyisen mallin pohjalta, lisäämällä siihen maakunnan kehittämisohjelmien ja toteuttamissuunnitelmien sitovuus ja muodostamalla keskushallintoon yhteistyöryhmä voitaisiin aikaan saada tehokas aluekehittämisjärjestelmä ilman, että lakia pitäisi edes muuttaa.

Valtion ja kuntien hallinnon kehittämisen tulee kulkea käsi kädessä. Suomalaisen hyvinvointimallin perusta on kaksinapaisessa demokratiassa, jonka osapuolina ovat valtion- ja kunnallishallinto. Uusia hallintotasoja näiden väliin ei tarvita.

Eine Mikkonen
SAK ry

Tom Holmroos
STTK ry

Outi Ervasti
AKAVA ry