Valtion työttömyysetuuksiin osoittamien määrärahojen käytön jatkaminen palkkatuen ja starttirahan rahoittamiseen

SAK:n lausunto työ- ja elinkeinoministeriölle

Työ- ja elinkeinoministeriö
kirjaamo@tem.fi

TEM/1360/03.01.01/2018; TEM049:00/2018

Hallituksen esitys eduskunnalle valtion työttömyysetuuksiin osoittamien määrärahojen käytön jatkamisesta palkkatuen ja starttirahan rahoittamiseen

Luonnoksessa hallituksen esitykseksi ehdotetaan jatkettavaksi määräaikaista lakia valtion työttömyysetuuksiin osoittamien määrärahojen käyttämiseen palkkatuen ja työttömille työnhakijoille myönnettävän starttirahan rahoittamiseen. Laki olisi voimassa vuoden 2020 loppuun saakka, jonka jälkeen maakuntauudistuksen on tarkoitus tulla voimaan.

Työttömyysturvan käyttö aktiivitoimiin

SAK näkemyksen mukaan valtion maksamien työttömyysturvaetuuksien käytön jatkaminen palkkatuen ja starttirahan rahoitukseen on kannatettavaa. Väliaikaisen lain jatkamista vuoden 2020 loppuun saakka puoltaa maakuntauudistuksen viivästyminen. Näin ollen on järkevää, ettei käytännettä muuteta muutamaksi vuodeksi ennen maakuntauudistusta.

Palkkatuki

Kuten lausunnolla olevassa esityksessä todetaan, työttömyyden pitkittyminen pienentää todennäköisyyttä työllistymiseen suoraan avoimille työmarkkinoille. Työllistämisessä ja työttömyyden katkaisussa vaikuttava toimi on palkkatuettu työ. SAK painottaa, että palkkatuen tehokas hyödyntäminen vaatii toimivia ja tarpeeksi resursoituja julkisia työvoimapalveluita työttömille ja palkkatukea hakeville työnantajille.

Yhdistysten ja säätiöiden pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen suunnatussa palkkatuessa on valtion talousarviossa vuosittainen enimmäiskiintiö. Vuoden 2019 talousarvioesityksessä kiintiö on 3 000 henkilöä. SAK:n näkemyksen mukaan enimmäiskiintiö tulisi poistaa, jotta tällä keinolla voidaan alentaa pitkäaikaistyöttömyyttä mahdollisimman tehokkaasti.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry