Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Vakuutussopimuslain ja eräiden…

Lausunnot

Vakuutussopimuslain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttaminen

Oikeusministeriö
Lainvalmisteluosasto
PL 25
00023 Valtioneuvosto

Viite OM 7/41/2005

Ehdotus hallituksen esitykseksi vakuutussopimuslain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta perustuu asiaa pohtineen työryhmän esityksiin.

Vakuutusopimuslain soveltamisalaa ehdotetaan nyt muutettavaksi yleisluonteisemmaksi siten, että se kattaa lähtökohtaisesti kaikki vakuutustuotteet jälleenvakuutusta ja sosiaalivakuutusta lukuunottamatta. Näin ollen lakia sovellettaisiin sellaisiinkin vakuutuksiin, joita ei voi luokitella henkilö- tai vahinkovakuutuksiksi. Tällä tavalla myös lähinnä sijoittamisen takia tehdyt kapitalisaatiosopimukset ja vakuutusalalla mahdollisesti kehitettävät muut uudenlaiset vakuutustuotteet saadaan lain piiriin. Ehdotus on kannatettava.

Perusteltuja ovat myös esitys vakuutusopimuslain pakottavuuden laajentamisesta vakuutuksenottajan hyväksi sekä esitys vakuutuksenantajan velvollisuudesta perustella päätöksensä, jos se hylkää tai irtisanoo vakuutuksen. Perusteen tulee myös olla hyvän vakuutustavan mukainen.

Lakiin ehdotetaan myös lisättäväksi erityissäännökset vakuutuksenantajan velvollisuudesta antaa vakuutuksen hakijalle tietoja sijoitussidonnaisten vakuutuksien riskeistä ja sijoituskohteiden valinnan kannalta olennaisista seikoista. Vakuutusvalvontavirasto voisi myös antaa määrätyksiä säästöhenkivakuutuksen ja eläkevakuutuksen kulujen laskemis- ja ilmoittamistavasta vakuutuksien hinnan läpinäkyvyyden ja vakuutusten vertailtavuuden parentamiseksi. Nämä ehdotukset ovat erittäin kannatettavia.

Työryhmässä oli esillä myös kysymys eläkevakuutuksen irtisanomisen seuraamuksista, mutta lainmuutoksia ei esitetä. Eduskunta edellytti vuonna 2004 hallituksen ryhtyvän toimiin vakuutus- ja verolainsäädännön kehittämiseksi niin, että vakuutuksenottajilla olisi oikeus joko irtisanoa ottamansa eläkevakuutus tai siirtää eläkevakuutussäästöt vakuutusyhtiöstä toiseen ilman kohtuuttomia vakuutus- tai vero-oikeudellisia seuraamuksia. Työryhmän mukaan vakuutussäästöjen siirrettävyys olisi ongelmallista ja voisi johtaa jopa veronkiertoon, koska Suomen ja monien muiden EU-maiden verokohtelu eläkesäästämisessä on erilainen. Suomessa eläkevakuutuksien suosio perustuu vakuutusmaksuista saataviin verohuojennuksiin, vaikka eläkevakuutusedut ovatkin veronalaisia. Niissä maissa, joissa vakuutusmaksuista ei saa veroetuja, eläkevakuutusedut ovat verottomia.

SAK on korostanut, että vapaaehtoisen eläkevakuutuksen tai -säästämisen tukeminen yleisistä verovaroista ei muun muassa verotuksen neutraalisuuden kannalta ole perusteltua.

Työryhmän mietinnöstä ei ilmene, selvitettiinkö työryhmätyön aikana eduskunnan päätökseen sisältyvää toista vaihtoehtoa eli oikeutta irtisanoa eläkevakuutus ilman kohtuuttomia seuraamuksia. SAK pitää tarpeellisena, että eläkevakuutuksen ottajalle säädettäisiiin oikeus ilman erityisiä syitä tai perusteluja irtisanoa eläkevakuutus ja tulouttaa vakuutusmaksuista kertynyt pääoma käyttöönsä.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry