Työpaikkaohjaajan ja työpaikkakouluttajan koulutusohjelman perusteet 5 op
Opetushallitus
Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki
Dnro 18/421/2012
SAK pitää myönteisenä, että työpaikkaohjaajan ja työpaikkakouluttajan koulutusohjelman perusteet päivitetään siten, että ne vastaavat työpaikalla tapahtuvan oppimisen vaatimuksia.
Työpaikalla tapahtuvan ohjauksen, koulutuksen ja arvioinnin perusteet on tarpeen yhdistää samaan koulutusohjelmaan, kuten luonnoksessa on tehty. Perusteet kattavat ne olennaiset elementit, jotka tulee ottaa huomioon työpaikalla tapahtuvan oppimisen organisoinnissa ja toteutuksessa. Tärkeää on se, että perusteissa on oikealla tavalla otettu huomioon eri koulutusmuotojen, erilaisten oppijoiden ja maahanmuuttajien tarpeet.
Koulutusohjelman laajuutta puoltaa se, että työpaikan merkitys oppimisympäristönä on kasvamassa ja jatkossa tehtävät päätökset laajennetun työssäoppimisen mahdollisuuksista sekä mahdollisesti lisääntyvästä nuorten oppisopimusmuotoisesta kouluttautumisesta nostavat osaavan työpaikkaohjauksen merkitystä edelleen. Perusongelma on tosin se, että vain pieni vähemmistö työpaikkaohjaajista ja – kouluttajista on saanut valmennuksen ohjaustehtäväänsä.
Koulutusohjelman peruslinjaukset neljään osaan jakautuneena kokonaisuutena ovat oikeita, mutta SAK haluaa vielä kiinnittää huomiota joihinkin yksityiskohtiin.
Ensimmäisessä osiossa työpaikkaohjaajan ja –kouluttajan olisi syytä sekä tunnistaa että myös ymmärtää ammatillisen peruskoulutuksen ja näyttötutkintojärjestelmän yhteneväisyydet ja eroavuudet. Voidakseen varmistaa ammattialaan liittyvien määräysten huomioiminen, tulee ne myös tuntea hyvin.
Erityisen vaativa osio on opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi. Työpaikkaohjaajan ja –kouluttajan tulisi tuntea ohjauksen perusteet voidakseen ammattitaitoisesti ohjata opiskelijan oppimista. Perehdyttämisessä on tärkeää huolehtia työsuojelumääräysten tuntemisesta. Ohjaajan ja työpaikkakouluttajan on perehdyttämisessä osattava konsultoida työpaikan työsuojelutoiminnan vastuuhenkilöitä ja tutustutettava opiskelija työpaikan työsuojeluedustajiin ja mahdolliseen luottamusmieheen.
Opiskelijan oppimisen ohjaukseen kuuluu myös se, että opiskelijan ohjauksessa otetaan huomioon työpaikan yhteistoimintakäytännöt. Opiskelija tulee osata ohjata myös työpaikan ja oman ammatin kehittämiseen työpaikan yhteistoimintaa koskevien pelisääntöjen mukaisesti.
Arvioinnin asianmukainen toteuttaminen ja siihen osallistuminen edellyttää työpaikkaohjaajalta ja –kouluttajalta arviointiosaamista. Tämä on monipuolisesti otettu huomioon koulutusohjelman perusteissa, mutta arviointikriteereistä ei vielä voi päätellä, millainen laatu arviointiin liittyy.
SAK kannattaa luonnoksessa esitettyä osaamisen tunnustamista. Sen ohella SAK esittää harkittavaksi, että koulutusohjelman perusteet voisivat olla osa ammatti- ja erikoisammattitutkintojen vapaasti valittavia tutkinnon osia.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry