Teollisuuden Voima Oyj:n uuden ydinvoimalaitosyksikön rakentamista koskeva periaatepäätöshakemus
Työ- ja elinkeinoministeriö
PL 32
00023 Valtioneuvosto
Kirjeenne 12.9.2008 nro 1384/815/2008
Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoa Teollisuuden Voima Oyj:n (TVO) valtioneuvostolle jättämästä uuden ydinvoimalaitosyksikön Olkiluoto 4:n rakentamista koskevasta hakemuksesta. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry esittää lausuntonaan seuraavaa.
Hanke koskee uutta kiehutusvesi- tai painevesityyppistä ydinvoimalaitosyksikköä, jonka lämpöteho olisi enintään 4600 MW. Laitosyksikön sähköteho olisi suuruusluokkaa 1000 – 1800 MW ja sen tekninen käyttöikä olisi noin 60 vuotta. Hankkeeseen liittyy myös uuden laitoksen toiminnassa syntyvän käytetyn ydinpolttoaineen välivarastointi sekä vähä- ja keskiaktiivisen voimalaitosjätteen loppusijoitus, jotka toteutettaisiin olemassa olevaa kapasiteettia laajentamalla. Lisäksi hankkeeseen liittyy myös voimansiirtoyhteys kantaverkkoon.
SAK viittaa syyskuussa 2007 antamaansa lausuntoon kyseisen ydinvoimalaitoshankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. SAK:n edustajakokouksen 2006 käsittelemässä Muutoksen suunta – osaava ja oikeudenmukainen Suomi todetaan että kohtuuhintaisen sähköenergian saanti on turvattava huolehtimalla riittävästä omavaraisuudesta ja jatkamalla monipuolisen energiantuotannon linjaa. Ilmasto- ja kustannussyistä etusijalle on asetettava päästöttömät vaihtoehdot.
Vuonna 2007 esittävät SAK, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Energiateollisuus ry ja Sähköalojen ammattiliitto yhteiset suosituksensa energiapolitiikan kehittämisestä. Järjestöjen puheenvuorossa esitetty Suomen malli vuoteen 2025 lähtee monipuolisen energialinjan jatkamisesta. Riittävän energian turvaamiseksi ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi Suomessa tarvitaan kaikkien keinojen samanaikaista ja tehokasta käyttöä. Tämä merkitsee energian säästöä ja energiatehokkuuden lisäämistä, uusiutuvan energian sekä ydinvoiman lisäämistä. Perusvoiman tuotannossa ydinvoima tarjoaa päästöttömän vaihtoehdon ja korvaa fossiilisia polttoaineita.
Maailmanlaajuiset sekä EU-tason tavoitteet ja sopimukset edellyttävät myös Suomelta selkeitä vähennyksiä kasvihuonekaasupäästöihin. Eduskunnan käsittelyssä olevassa hallituksen selonteossa ilmasto- ja energiastrategiasta on linjattu energiapolitiikan keskeiset tavoitteet ja keinot, joilla toteutetaan myös EU:n päätöksistä Suomelle tulevat velvoitteet. Selonteon lähtökohta on monipuolisen energiantuotannon linja ja pyrkimys energiaomavaraisuuteen. Selonteossa on varauduttu ydinvoiman lisärakentamiseen.
Suomessa tarvitaan paljon energiaa. Suomen teollisuus on erittäin energiavaltaista. Viennistä suuresti riippuvaisena maana Suomen on huolehdittava teollisuuden kohtuuhintaisesta energiansaannista. Suomen ilmasto ja pitkät etäisyydet sekä syrjäinen sijainti aiheuttavat paljon liikennetarvetta mikä merkitsee myös energian kulutusta. Energiankulutuksen kasvua on pyrittävä hillitsemään energiaa säästämällä ja energiatehokkuutta lisäämällä. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi on otettava käyttöön lisää päästövapaata tai vähempipäästöistä energiaa korvaamaan fossiilisia polttoaineita. Käytännössä tämä tarkoittaa uusiutuvien energiamuotojen lisäämistä sekä ydinvoimaa.
Suomessa on ydinvoiman käytöstä pääasiassa myönteisiä kokemuksia. Ydinvoima on osa Suomen monipuolisen energiantuotannon mallia. Uuden ydinvoimalan periaatepäätöstä harkittaessa on otettava huomioon arviot tulevaisuuden energiatarpeesta, kasvihuonekaasujen vähentämistarve sekä kohtuuhintaisen energian saannin merkitys erityisesti teollisuudelle mutta myös koko Suomen kansantaloudelle ja työllisyydelle. SAK:n näkemyksen mukaan energiaomavaraisuudella ja kohtuuhintaisella vähäpäästöisellä energialla on keskeinen merkitys Suomen teollisuuden ja palveluiden työllisyydelle ja kilpailukyvylle. Nämä näkökohdat on otettava tarkasti huomioon kun arvioidaan, onko uuden esitetyn ydinvoimalaitosyksikön toteuttaminen ydinenergialain mukaisesti yhteiskunnan kokonaisedun mukaista.
Ydinvoimalaitosten turvallisuus sekä laitoksen ympäristön että työntekijöiden kannalta on erittäin tärkeää. Myös ydinjätteen loppusijoitus on hoidettava turvallisuudesta tinkimättä. Kaikki viranomaisten vaatimukset on täytettävä, kun uuden voimalaitoksen rakentamispäätöstä harkitaan.
TVO:n hakemuksessa on käsitelty laajasti ja kattavasti muun muassa rakentamiseen, laitoksen turvallisuuteen, rahoitukseen ja taloudellisuuteen, ympäristövaikutuksiin sekä työllisyyteen liittyviä vaikutuksia.
Riittävän ja päästövapaan energiansaannin turvaamiseksi on olemassa perusteet ydinvoiman lisärakentamiselle Suomessa. Hakemuksen perusteella TVO:n hanke on toteuttamiskelpoinen. Suomessa on TVO:n hankkeen lisäksi meneillään muitakin hankkeita uuden ydinvoimalaitoksen rakentamiseksi. Lausuntopyynnössäkin on tähän viitattu. SAK:n mielestä on perusteltua, että kaikki hankkeet valmistellaan ja käsitellään keskeisiltä osin yhdessä, kun valtioneuvostossa tehdään harkintaa yhteiskunnan kokonaisedun näkökulmasta ja päätetään siitä mikä tai mitkä hankkeet hyväksytään. SAK ei ota kantaa eri voimalahankkeiden ensisijaisuusjärjestykseen.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry