Sosiaali- ja terveysministeriön lausuntopyyntö STM/3334/2011 työsuojeluvalvonnan resurssiselvityksestä
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 Valtioneuvosto
STM/3334/2011
SAK:n mielestä työsuojeluvalvonnan kehittämiselle on suuri tarve. Selvitysmiesten raportissa on useita kehittämisesityksiä, joiden toteuttaminen tuo selkeitä parannuksia työsuojeluvalvonnan nykytilaan.
Erityisesti siirtyminen yhteen valtakunnalliseen toimialueeseen lisäisi työsuojeluvalvonnan vaikuttavuutta. Työsuojeluvalvonnan resursseja tulee voida liikutella sekä alueellisesti että asiallisesti nykyistä helpommin ja joustavammin maan eri alueiden välillä. Tämä sekä lisää toiminnan tehokkuutta että säästää julkisia varoja.
Siirtyminen valtakunnalliseen toimialueeseen myös vähentää byrokratiaa, jolloin työsuojelutarkastajat voivat keskittyä nykyistä enemmän valvomaan työsuhteen lakimääräisten ja työehtosopimusten mukaisten ehtojen noudattamista. Tarkastuskäyntejä työpaikoille pitää lisätä ja tarkastusten laatua parantaa. Esitys tarkastajien osaamisen kehittämisestä on tärkeä.
SAK katsoo tehokkaasti ja joustavasti toimivan työsuojeluvalvonnan auttavan harmaan talouden kitkemisessä. Sen lisäksi työsuojelun vahvistaminen edistää työhyvinvointia ja vaikuttaa sitä kautta työurien pidentymiseen.
Työsuojelun on täytettävä yhdenvertaisuuden ja tasapuolisuuden vaatimukset. Siksi työsuojelutoiminnan suunnittelu, arviointi ja operatiivinen ohjaus pitäisi keskittää nykyistä voimakkaammin sosiaali- ja terveysministeriölle. Kuten selvityksessä todetaan, on työterveyshuollon toiminta työsuojelun valvonnan toteuttamisen kannalta oleellinen strateginen kumppani. Työterveyshuollon olisi omassa toiminnassa, kuten selvitysmiehet toteavat, kiinnitettävä huomiota esimerkiksi teknisin toimenpitein toteutettaviin parannuskeinoihin. Tämä edellyttää työterveyshuolloilta nykyistä kattavampaa työhygieenistä osaamista ja panostamista työturvallisuuden ja työhygienian opetukseen.
Sen sijaan ehdotukseen työterveyshuollon ohjauksen siirtämisestä työsuojeluosastolle SAK suhtautuu varauksellisesti. Tällä hetkellä työterveyshuollon painopistettä ollaan suuntaamassa aiempaa enemmän työkyvyn tukemiseen ja työkyvyttömyyden ehkäisyyn ja tämä edellyttää toiminnan koordinointia terveydenhuollon kanssa aiempaa enemmän, joka toteutuu parhaiten ministeriön nykyisen osastojaon puitteissa. Mahdollisella työterveyshuollon ohjauksen siirrolla olisi todennäköisesti vaikutusta myös Työterveyslaitoksen toiminnan ohjaamiseen.
Työsuojelupiirien lakkauttamisen jälkeen työsuojeluvalvonta ei ole aluehallintovirastojen yhteydessä toiminut hyvin. Odotettuja synergiahyötyjä AVIen toimintojen välillä ei ole ollut ja työsuojelu-valvontaresursseja on käytetty myös muuhun kuin varsinaiseen ydintehtävään. Elokuun lopussa valmistuu selonteko aluehallinto-uudistuksen toimeenpanosta ja toteutumisesta, jonka jälkeen on arvioitava, miten työsuojeluviranomaistoiminta on tarkoituksenmukaisinta organisoida. Tältä osin SAK ei tue varauksetta selvitysmiesten näkemystä, jossa työsuojeluviranomaistoiminta olisi jatkossakin organisoitu osaksi aluehallintovirastoja.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry