Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskeva lakiluonnos
Sosiaali- ja terveysministeriö
PL 33
00023 VALTIONEUVOSTO
Viite STM020:00/2006
Lain tavoitteet hyviä
Sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteltu luonnos sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevaksi lainsäädännöksi. Hankkeen tarkoitus on hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa asiakastietojen siirtämisessä ja siten joustavoittaa ja nopeuttaa palvelujen järjestämistä. Samalla hankkeella halutaan edistää asiakkaan mahdollisuuksia vaikuttaa hänen tarvitsemiensa palvelujen järjestämiseen. Tällaiset tavoitteet ovat perusteltuja sekä kansalaisten että yhteiskunnan kannalta. Kun terveydentilatiedot saadaan nopeasti niitä kulloinkin tarvitsevan hoitotahon käyttöön, tarvittavan hoidon järjestäminen nopeutuu.
Valittu toteutusmalli oikea
Hankkeen toteutuksessa on päädytty vaihtoehtoon, että terveydenhuollon potilastietojen säilyttämistä ja luovuttamista varten perustetaan valtakunnallinen keskitetty sähköinen arkisto, jonka hoitamisesta vastaisi Kansaneläkelaitos. Keskitetty arkisto ja sen teknisen ylläpidon säätäminen Kansaneläkelaitoksen kaltaisen julkisoikeudellisen laitoksen tehtäväksi ovat muihin esillä olleisiin vaihtoehtoihin verrattuna oikeita valintoja. Tärkeää on, että tietojen säilyttämistä ja luovuttamista koskeva lainsäädäntö on tarkkarajainen ja että valvonnasta vastaavalla sosiaali- ja terveysministeriöllä on tarpeelliset ohjaus- ja valvontavaltuudet.
Salassa pidettävien tietojen luottamuksellisuus ensi arvoisen tärkeätä
Kansalaisten kannalta merkittävin asia hanketta koskevassa lainsäädännössä on tietoturvan varmistaminen. Kansalaisten on voitava luottaa siihen, ettei heitä koskevia salassa pidettäviä tietoja käytetä väärin. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelyä koskevan palvelun keskeinen toimintaperiaate tuleekin olla tietojen luottamuksellisuuden turvaaminen ja niiden asiattoman käytön estäminen parhaalla mahdollisella tavalla. Tämän ohella asiakkaalla tulee halutessaan aina olla ilmaiseksi ja helposti mahdollisuus tarkistaa omien tietojensa sisältö, oikeellisuus ja tiedot niiden edelleen luovutuksista.
Rekisteritietojen laittoman ja asiattoman käytön ennalta ehkäisemiseksi tulee säätää riittävän ankarat sanktiot . Esityksen rangaistussäännöksessä (25 §) on sanktiomahdollisuuden piiriin sisällytetty tahallinen ja törkeä huolimattomuus. Terveydentilatietojen merkitys henkilön yksityisyyden kannalta on kuitenkin niin merkittävä, että tulee harkita myös lievemmän huolimattomuuden asteiden ulottamista sanktion piiriin. Samalla tulee pohtia myös yhteisövastuun soveltuvuutta ko. tekoon yhteisön yleisen huolimattomuuden tilanteissa.
Lakiluonnoksen 13 ja 14 §:t käsittelevät asiakastietojen luovuttamista terveydenhuollon palvelujen antajille ja muille tahoille. Erityisesti 14 § :ää tulee tarkentaa, sillä kyseeseen tulevia luovutuksensaajia ei ole pykälässä eikä liioin perusteluissa yksityiskohtaisesti lueteltu. Asiakastietojen vastaanottajina tulisivat kyseeseen muun muassa vakuutuslaitokset. Luovutettaessa tietoja muille kuin lääketieteellistä tai hoidollista päätöksentekoa suorittaville tahoille tulee erityisen tarkasti varmistaa se, että tietoja luovutetaan ainoastaan ja mahdollisimman suppeasti siihen tarkoitukseen, jonka tietojen pyytäjä perustellusti ja yksilöidysti esittää.
Esityksen (14 §) mukaan potilasrekisterin tietojen luovuttaminen sähköisesti muulle taholle kuin terveydenhuollon palvelujen antajalle edellyttää asiakkaan suostumusta. Pykälää tulee tarkentaa siten, että tällöin suostumuksen tulee olla kirjallinen ja yksilöity tiettyä yksittäistä esimerkiksi korvauskäsittelyä koskeva. Suostumuksen ei tulisi käsittää oikeutta laajamittaiseen asiakkaan kaikkien terveystietojen ja terveyshistorian luovuttamiseen ilman erityistä perustetta. Lisäksi suostumusta kysyttäessä tulee selvittää asiakkaalle sen tarkoitus ja suostumuksen rajaus. Näin ehkäistään tilanteita, että asiakas antaisi suostumuksen ymmärryksessä, ettei esimerkiksi vakuutusyhtiö käsittele hänen vakuutusasiaansa ellei suostumusta anneta. Asiakkaalla tulisikin olla todellinen mahdollisuus kieltää tietojen luovuttaminen sähköisestä tietokannasta ja halutessaan itse toimittaa pyydetyt potilasasiakirjat.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry