SAK:n lausunto maahanmuuttoviraston ohjeesta toimeentulo-edellytysten soveltamiseksi
Maahanmuuttovirasto
PL 18
00581 Helsinki
Kirjeenne 23.10.2008 dnro 1665/0031/2008
Maahanmuuttoviraston tavoite, jonka mukaan toimeentuloedellytysten soveltamisohjeessa annettaisiin turvatulle toimeentulolle suuntaa-antavat euromäärät yhdenmukaisen lainsoveltamisen varmistamiseksi, on SAK:n mielestä kannatettavaa puolison ja lapsien osalta. Niin kuin esityksessä todetaan, tämä toimintatapa voi tukea hakijoiden tasavertaista kohtelua sekä viraston neuvontavelvoitteen ja palveluperiaatteen toteutumista. Tavoite voi tukea myös viivytyksetöntä päätöksentekoa, mutta viivytyksetön päätöksenteko tavoitteena ei saa ajaa missään olosuhteissa tapauskohtaisen harkinnan ohi.
Näitäkin tavoitteita tärkeämpää on kuitenkin varmistaa se, että ulkomaalaislain 39 pykälän 2 momentissa mainittu kohta, jonka mukaan oleskeluluvan hakijalla yleensä pitäisi vähintään olla käytössä tuloja ja varoja, joilla voisi selviytyä jokapäiväisen elämän kuluista, toteutuu. Lähtökohtana tulee olla se, että työstä maksettavalla palkalla tulee toimeen. SAK pitää maahanmuutto-viraston 14.2.2005 yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa määrittelemää toimeentulotasoa erityisesti yhden aikuisen palkkatyön osalta ensinnäkin liian pienenä. 900 euron toimeentulotaso ei ole riittävä. Lisäksi SAK ei pidä esitettyä toimeentulon määrittelytapaa oikeana. Turvatun toimeentulotason euromääräiseen määrittelyn (nettomäärä) lähtökohtana ansiotyölle pitää olla kunkin sopimusalan työehtosopimuksen mukainen minimipalkka. Tämä takaa myös ulkomaalaistaustaisen työntekijän yhdenvertaisen kohtelun työelämässä erityisesti palkkojen osalta.
SAK:n mielestä ei ole oikein myöskään se, että kunnat voivat joutuvat kompensoimaan mm. asumistuen muodossa sellaisten yritysten toimintaa, jotka rekrytoivat työntekijöitä ulkomailta palkalla, jolla ei voi selviytyä jokapäiväisestä elämästä Suomessa ilman sosiaalitukea.
Ohjeessa todetaan sivulla 9. (otsikon 5. Toimeentulotaso – turvatun toimeentulon euromääräinen määrittely), että suuntaa antavien toimeentulotasoista voi poiketa kokonaisharkinnan perusteella. Tämä on kannatettavaa. Tapauskohtaisessa harkinnassa ei ainoastaan voi – vaan pitää – ottaa huomioon paikkakuntakohtaiset asumismenot. 900 euron esitetty suuntaa-antava toimeentulotaso yhtä aikuista kohden ei ole riittävä toimeentulotaso missään päin Suomea, mutta ei erityisesti pääkaupunki-seudulla eikä muissa maan kasvukeskuksissa. Toimeentulotaso aikuista kohden olisi arvioitava uudestaan.
SAK pitää tärkeänä ohjeen kohtaa 5.3., jossa mainitaan, että monilapsisen perheen osalta suuntaa-antava toimeentulotaso 450 euroa kuukaudessa ei saa johtaa toimeentuloedellytysten soveltamisessa kohtuuttomaan lopputulokseen. Tulorajan kategorinen noudattaminen kun saattaa vaikeuttaa perheiden yhdistämistä kohtuuttomasti.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry