SAK:n lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi työttömyysturvalain ym. muuttamisesta
Työ- ja elinkeinoministeriö
PL 32
00023 Valtioneuvosto
TEM/728/03.01.01/2014 TEM028:00/2014
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysturvalakia, julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettua lakia ja kotoutumisen edistämisestä annettua lakia. Esitys perustuu pääosin kolmikantaisen työttömyysturva-asioiden käsittelyn kehittämistä valmistelleen työryhmän ehdotuksiin ja maan hallituksen rakennepoliittisiin päätöksiin.
Byrokratian keventäminen oikea suunta, mutta se ei saa johtaa palvelun heikkenemiseen
Esityksessä ehdotetaan useita muutoksia, joilla vähennettäisiin Työ- ja elinkeinotoimistojen työttömyysturvaan liittyviä tehtäviä. Tavoitteena on, että tehtävien vähenemisen myötä TE-toimistot voisivat nykyistä paremmin keskittyä työvoima- ja yrityspalvelujen tarjoamiseen. Tavoite on hyvä.
Esitys yksinkertaistaisi työttömyysturvan hakemiseen liittyvää byrokratiaa jonkin verran, kun sen myötä vähennettäisiin TE-toimistolle esitettävien todistusten määrää ja alettaisiin enemmän luottaa työnhakijan itse ilmoittamiin tietoihin. Asioinnin painopistettä siirrettäisiin sähköiseen asiointiin. Byrokratiaa vähentäisivät myös useat lakia selkeyttävät muutokset.
Byrokratian vähentäminen on oikea suunta. Parhaimmillaan se sujuvoittaa erityisesti työnhakijan palvelua. Samalla on kuitenkin huolehdittava, että kaikki TE-toimistojen asiakkaat saavat tarvitsemansa asianmukaiset palvelut. Erityisesti kaikilla henkilökohtaista palvelua tarvitsevilla tulee olla mahdollisuus henkilökohtaiseen asiointiin. Tällä hetkellä tilanne on tältä osin huolestuttava monissa TE-toimistoissa.
Työttömyysetuuksien maksajan tehtävät lisääntyvät
Esityksessä ehdotetaan työmarkkinoilla olon esteiden, työllistymistä edistävästä palvelusta poissaolojen seurannan sekä työmarkkinatuen odotusajan laskennan siirtämistä työttömyysetuuden maksajille. Työmarkkinoilla olon esteiden selvittäminen ja työmarkkinatuen odotusajan laskenta eivät sisällä työvoimapoliittista harkintaa, joten niiden siirtäminen etuuden maksajille on perusteltua. Nämä muutokset lisäävät etuuden maksajien työtä.
Työllistymistä edistävästä palvelusta poissaolojen seuranta sen sijaan sopii huonosti etuuden maksajille, ja lisää työttömyysetuuksien toimeenpanoon liittyvää työtä. Palvelun järjestäjän olisi esityksen mukaan ilmoitettava poissaolopäivät etuuden maksajalle. Näin ollen palvelun järjestäjät joutuisivat raportoimaan poissaoloista useammalle taholle kuin nykyisin, mikä lisää byrokratiaa. Etuuden maksajille poissaolojen seuranta olisi kokonaan uusi tehtävä. SAK on tuonut kriittisen näkemyksensä esiin jo työryhmän työssä.
Perhepäivähoitajien oikeus työttömyysturvaan tärkeä muutos
Esityksessä ehdotetaan perhepäivähoitajille oikeutta työttömyysetuuteen silloin, kun hänellä ei ole lapsia hoidettavanaan hänestä itsestään riippumattomasta syystä. Etuutta maksettaisiin lomautukseen rinnastettavan syyn perusteella. Muutos on tärkeä ja poistaa yhden perhepäivähoitajien turvan merkittävän epäkohdan.
Työn vastaanottovelvollisuuden laajennus vaikutukseltaan vähäinen
Esityksessä ehdotetaan, että työnhakijalla olisi velvollisuus vastaanottaa työtä myös työssäkäyntialueen ulkopuolelta, jos päivittäinen työmatka julkista liikennettä käyttäen olisi yhteensä alle kolme tuntia kokoaikatyössä ja alle kaksi tuntia osa-aikatyössä.
Mainitut kolmen ja kahden tunnin työmatka-ajat ovat jo nyt käytössä työssäkäyntialueella vastaanotettavassa työssä. On sinänsä luontevaa, että niiden puitteissa olisi jatkossa otettava vastaan työtä myös työssäkäyntialueen ulkopuolelta. Koska työssäkäyntialueen ulkopuolella edellytettäisiin ainoastaan julkisen liikenteen käyttöä, muutoksen käytännön merkitys jäänee vähäiseksi.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry