Hyppää sisältöön

s a k·fi Näistä puhutaan Lausunnot Rautateiden henkilöliikenteen …

Lausunnot

Rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle

Liikenne- ja viestintäministeriö
PL 31
00023 Valtioneuvosto

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoa rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamismahdollisuuksia selvittäneen työryhmän esityksestä. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry esittää lausuntonaan seuraavaa.

Henkilöliikenteen kilpailuttamista selvittänyt työryhmä esittää tarvittavia toiminnallisia ja lainsäädännöllisiä muutoksia, mikäli rautateiden henkilöliikenne päätetään avata kilpailulle. Esitykseen sisältyy myös ehdotus mahdollisesta etenemispolusta sekä yleisellä tasolla arvioita kilpailuttamisen mahdollisista vaikutuksista.

Työryhmän muistioon liittyy rautateiden työntekijäjärjestöjä työryhmässä edustaneen Timo Tannerin eriävä mielipide. SAK viittaa Tannerin eriävässä mielipiteessä esiin nostettuihin näkökantoihin.

EU-lainsäädäntö ei edellytä kilpailun avaamista kansallisessa rautateiden henkilöliikenteessä. Esimerkiksi liikenne- ja viestintäministeriö ja VR Yhtymä Oy ovat vuonna 2009 tehneet EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisen kymmenen vuoden yksinoikeussopimuksen kaukoliikenteestä. Myös pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen osalta on tehty vastaavanlainen yksinoikeussopimus. Näitä sopimuksia on mahdollista jatkaa myös tulevaisuudessa.

Toimivan ja tehokkaan rautateiden henkilöliikenteen merkitys on kasvamassa. Muun muassa ilmastopolitiikan myötä pyrkimys puhtaaseen ja energiatehokkaaseen joukkoliikenteeseen korostaa raideliikenteen merkitystä.

Rautatieliikenteen kehittämisen ja palvelujen laadun kannalta kilpailutusta tär-keämpää on huolehtia riittävistä investoinneista rataverkkoon. Rataverkon ylläpito ja kapasiteetin kasvattaminen ovat välttämättömiä edellytyksiä toimivalle henkilöliikenteelle ja matka-aikojen lyhentämiselle. Ilman edellä mainittuja toimenpiteitä ei raideliikenne voi pysyä todellisena vaihtoehtona yksityisautoilulle.

Työryhmän muistiossa on mukana katsaus eri maiden kokemuksiin kilpailuttamisesta. Katsauksesta käy ilmi, että on edelleen lukuisia maita, joissa henkilöliikennettä harjoittaa vain yksi rautatieyritys. Myös niissä maissa, joissa kilpailua on avattu, valtion omistamalla yrityksellä on keskimäärin 80 – 90-prosenttinen markkinaosuus liikenteestä. Kilpailutuksen merkitystä ei siten pidä liioitella.

Kansainväliset kokemukset osoittavat, että kilpailutettaessa liikennöintikokonaisuuksia on liian usein kiinnitetty huomiota vain hintaan. Tämä on johtanut siihen, että matkustajat joutuvat kärsimään kun palvelujen laatu heikkenee. Laadullisten tekijöiden korostaminen mahdollisissa tulevissa kilpailutustilanteissa on tärkeää. Näihin kuuluu myös se, että kilpailutus ei saa johtaa työntekijöiden työehtojen polkemiseen.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry