Opiskelijaksi ottamisen perusteiden muuttaminen lukiokoulutuksessa
Opetus- ja kulttuuriministeriö
lausuntopalvelu.fi
Lausuntopyyntönne
21.8.2025
VN/20263/2025
Opetus- ja kulttuuriministeriön asetus opiskelijaksi ottamisen perusteista lukiokoulutuksessa annetun opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen 6 §:n muuttamisesta
Opetus- ja kulttuuriministeriö esittää muutoksia asetukseen, joka koskee opiskelijaksi ottamisen perusteita lukiokoulutuksessa.
Lukiokoulutuksen valintaperusteasetuksen 6 §:n 2 momentti esitetään kumottavaksi. Tällöin ei enää sovellettaisi koulutuksen järjestäjän harkintaan perustuvaa valintaa yksilöllistetyn matematiikan ja äidinkielen arvosanan perusteella. Perusopetuksen päättötodistuksen arviointia muutetaan siten, että oppilaalla on jatkossa rajatun oppimäärän mukainen arvosana, jonka perusteella hän hakee koulutukseen yhteishaun pistevalinnassa. Perusopetuksen oppilaalle, joka suorittaa opintoja rajatun oppimäärän mukaisesti, annetaan päättötodistukseen arvosanaksi korkeintaan 5.
SAK pitää esitettyä asetusmuutosta kannatettavana. Muutos edistää hakijoiden yhdenvertaisuutta opiskelijavalinnassa ja parantaa valittujen opiskelijoiden tosiasiallisia edellytyksiä suoriutua opinnoistaan. Todistusarvosanan vastatessa nykyistä paremmin opiskelijan osaamista, ohjautuu hakija todennäköisemmin itselleen sopivaan koulutukseen ja vähentää siten myös koulutuksen keskeyttämistä
Koulutuksen järjestäjällä säilyy jatkossakin asetuksen 6 §:n mukainen velvollisuus arvioida hakijan opetuskielen hallinta ja muut edellytykset suoriutua lukio-opinnoista, mikäli hakija on suorittanut lukiolain 21 §:n 1 momentissa tarkoitetun sellaisen ulkomaisen koulutuksen, joka asianomaisessa maassa antaa kelpoisuuden lukiokoulutusta vastaaviin opintoihin. Tähän ei esitetä muutosta. Yhdenvertaisuuden näkökulmasta SAK pitää perusteltuna, että nykytila säilyy tältä osin.
Esitetyn säädösmuutoksen myötä korostuu perusopetuksen oppilaanohjauksen merkitys toisen asteen koulutukseen ohjattaessa. Jos oppilaalla on huomattava oppimisen tuen tarve yhdessä tai useammassa oppiaineessa ja varsinkin, jos tällä on oppilaskohtaisten tukitoimien lisäksi rajattu oppimäärän tavoitteita, on toisen asteen opintoihin hakeutumista ohjattava erityisen tehostetusti.