Ohjaus terveydentilatietojen käsittelystä työelämässä
Tietosuojavaltuutetun toimisto
Tietosuojavaltuutettu
PL 315
00181 Helsinki
Dnro 998/44/2012
Tietosuojavaltuutetun toimisto on varannut tilaisuuden kommentoida laatimaansa luonnosta ohjaukseksi koskien työntekijöiden terveydentilatietojen sekä sairauspoissaolotietojen käsittelyä työpaikalla sekä niiden luovuttamista työterveyshuoltoon työterveysyhteistyössä. Erityisesti ohjaus koskee työelämän tietosuojalain 5 §:n ja henkilötietolain tulkintaa. Tarve ohjeistukseen nousee erityisesti 1.6.2012 voimaan tulevista sairausvakuutuslain (5 a §) ja työterveyshuoltolain (10 a §)muutoksista sekä myös aiemmin voimaan tulleesta sairausvakuutuslain 13 luvun 5 §:n muutoksesta.
SAK näkee ohjeistuksen tarpeelliseksi, sillä eri yhteyksissä, edellä mainituista lakimuutoksista keskusteltaessa, tietosuojaan ja terveydentila-tietojen käsittelyyn liittyvät kysymykset ovat nousseet vahvasti esille. Erityisesti työpaikoilla on oltu huolissaan työkyvyn hallintaan ja varhaiseen tukeen liittyvistä toimintatavoista kuten, missä määrin sairauspoissaoloihin liittyvissä keskusteluissa käsitellään arkaluontoisia terveydentilatietoja.
SAK pitää hyvänä, että ohjeistuksessa korostetaan henkilötietojen käsittelyn suunnittelua etukäteen, käyttötarkoituksen määrittelyä, asioiden valmistelua yhteistoimintamenettelyä noudattaen ja asiasta henkilöstölle annettavaa tiedotusta. SAK yhtyy näkemykseen, että sairauspoissaolojen hallinta tulee suunnitella ja määritellä etukäteen esimerkiksi kirjallisessa toimintakuvauksessa. Tässä yhteydessä tulee määriteltäväksi, kenellä on oikeus käsitellä työpaikalla terveydentilatietoja ja sairauslomatietoja.
SAK pitää hyvänä ohjauksen muistutusta, että työnantajalla ei ole oikeutta päästä työterveyshuollon rekistereihin eikä potilasrekistereihin. On tärkeää, että tästä muistutetaan myös työterveyshuoltopalveluiden tuottajia.
SAK:n mielestä työnantajan velvollisuus ilmoittaa kuukauden kestäneestä sairauspoissaolosta työterveyshuoltoon, mikäli työntekijä sitä ei ole kieltänyt, ei ole ristiriidassa voimassa olevien lakien kanssa ja parantaa työterveyshuollon mahdollisuuksia käynnistää ajoissa tarvittavia toimenpiteitä työntekijän työkyvyn palauttamiseksi.
Joiltakin osin tekstiä lienee mahdollista tiivistää ja saada näin ohjetta hiukan lyhyemmäksi sisällön siitä kärsimättä. Ohjauksen julkistamisen jälkeen SAK tulee käyttämään sitä omissa koulutustilaisuuksissaan.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry