Maahanmuuton tulevaisuus 2020 -työryhmän ehdotus
Sisäasiainministeriö
PL 26, 00023 Valtioneuvosto
Maahanmuuton tulevaisuus 2020 -työryhmän ehdotus
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry pitää Maahanmuuton tulevaisuus 2020 -strategiaa tärkeänä ja ajankohtaisena. On hyvä, että strategiaehdotus pyrkii nostamaan maahanmuuttokysymykset siihen asemaan, joka niille yhteiskuntapolitiikassamme kuuluu. Erityisen hyvänä SAK pitää sitä, että strategian tavoitteissa painotetaan myös maassa jo asuvien maahanmuuttajien työllisyysasteen nostamista sekä yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta.
Maahanmuutto 2020 -strategia on laadittu liian yleisellä tasolla – vaikka suuntaviivat ja visiot ovat hyviä ja kannatettavia, konkreettisia toimenpide-ehdotuksia strategiassa on vähän. Strategian vastuutahot, toimijat ja aikataulu ovat jääneet avoimiksi, joten ehdotus jää lähinnä periaatetason suuntaviivojen julistukseksi. Työryhmän ehdotuksessa lukee, että varsinaisen strategian tueksi valmistellaan toimenpideohjelma. Juuri toimenpideohjelmaa kaivataan, jotta visio voisi realisoitua. SAK:n pitää erittäin tärkeänä, että strategiaehdotuksen valmistellut työryhmä osallistuisi myös toimenpideohjelman suunnitteluun ja toimeenpanon seurantaan.
Maahanmuuttajien työllistymisen edellytykset
SAK on tyytyväinen, että strategiapaperissa painotetaan maahanmuuttajien osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen tärkeyttä sekä toimivien ja joustavien koulutuspolkujen roolia työllistymisen edesauttamisessa ja muutenkin kotoutumisessa. SAK ei ole kuitenkaan vakuuttunut siitä, että strategiassa painotetaan riittävästi työelämän kysymyksiä. Maahanmuuttajat ovat työllistyneet valtaväestöä selkeästi huonommin ja ovat heikommassa asemassa mm. työnhakutilanteessa. Sen vuoksi on erittäin tärkeää, että maahanmuuttajien työllistymisen edellytyksiin panostettaisiin entistä tehokkaammin. Esimerkiksi työllistymisen edesauttamisen keinojen kohdalla strategiassa ei ole lainkaan mainittu työvoima- ja yrittäjyyspalveluja eikä erilaisten työllistymispolkujen (oppisopimuksen ja näyttötutkinto) kehittämistä.
Kielikoulutus
SAK on tyytyväinen, että kielikoulutuksen roolia ja tärkeyttä on korostettu sinänsä kiitettävästi (”Sijoittumista työelämään tulee nopeuttaa työelämän tarpeita vastaavalla kielikoulutuksella”). Erityisen myönteisiä ovat seuraavat ehdotukset: ”Kotimaisten kielten opetusta ja muuta työvoimapoliittista koulutusta sekä koulutuksen vaikuttavuutta on lisättävä. Samoin on kehitettävä mahdollisuuksia opiskella kotimaisia kieliä myös työsuhteen aikana”. SAK painottaisi vielä enemmän työnantajan vastuuta maahanmuuttajien kielikoulutuksesta – myös työaikana pitäisi olla mahdollisuus osallistua kielikoulutukseen. SAK:n mielestä on perusteltua, että työnantajat osallistuisivat myös maahanmuuttajatyöntekijöiden kielikoulutuksen kustannuksiin, eritoten silloin kun rekrytointi ttapahtuu suoraan ulkomailta.
Kotoutuminen
SAK on tyytyväinen, että strategiapaperissa korostetaan panostamista maahantulon alkuvaiheeseen. Juuri näin voidaan nopeuttaa työllistymistä ja vähentää koulutuspoluilta putoamista sekä samalla vähentää mahdollisesta syrjäytymisestä syntyviä ongelmia ja kustannuksia tulevaisuudessa. SAK:n mukaan strategiassa tulisi lukea, että kaikilla maahanmuuttajilla pitää olla oikeus ja mahdollisuus saada yksilöllinen kotoutumissuunnitelma ja alkuvaiheen kartoitus. Valtion määrärahojen tulee olla riittäviä kotouttamistoimenpiteiden toteuttamiseksi – vain näin valtion kotouttamisohjelma saadaan toimimaan.
SAK haluaa painottaa, että myös maassa jo asuvat maahanmuuttajat tarvitsevat kunnon tietoa oikeuksista ja velvollisuuksista työmarkkinoilla – ei siis pelkästään töihin tulevat, kuten strategiapaperissa esitetään.
Lupajärjestelmä ja lainmukaisten työehtojen noudattaminen
Hallitusohjelmassa 2011–2015 on linjattu, että nykyinen saatavuusharkinta säilytetään ja työmarkkinoiden valvontaa tehostetaan. SAK:n mielestä ennen EU:n ulkopuolisista maista rekrytoimista pitäisi kiinnittää huomiota Suomessa jo olevaan työvoimaan ja tukea sen kouluttautumista ja sijoittautumista aloille, joilla työvoimaa tarvitaan. Kaikille työntekijöille kansalaisuudesta riippumatta on taattava säälliset työehdot ja riittävä palkka, jolla pystyy elämään Suomessa. Saatavuusharkinnan poistaminen ei ole perusteltua tilanteessa, jossa työttömyysluvut ovat korkeita ja työolojen valvonta sekä lainsäädäntö (tilaajavastuu) puutteellista. Arvion työvoiman saatavuudesta on perustuttava läpinäkyvään menettelyyn ja tarkkaan tilastolliseen analyysiin. Työperusteisen maahanmuuton on perustuttava aitoon työvoimapulaan.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Lisätiedot:
- Maahanmuuttoasioiden asiantuntija Eve Kyntäjä, puhelin 0400 513 162
- Työllisyysasioiden päällikkö Pirjo Väänänen, puhelin 040 827 9855