Luonnos turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahaston kansalliseksi ohjelmaksi 2014–2020
Sisäasiainministeriö
kirjaamo@intermin.fi
solid@intermin.fi
SMDno/2013/1021
SAK pitää myönteisenä monivuotisen kansallisen ohjelman laatimista turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahastolle. SAK pitää ohjelman luonnoksessa esitettyjä tavoitteita ja niitä edistäviä toimenpiteitä pääsääntöisesti tärkeinä ja ajankohtaisina. Tavoitteiden tulisi selkeästi näkyä rahoitettavien hankkeiden valintakriteereissä.
Erityistavoite 1 – yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän vahvistaminen ja kehittäminen
Turvapaikkajärjestelmän kehittämisen kannalta tärkeitä ovat lainsäädännön tehokas täytäntöönpano ja yhteisten käytäntöjen kehittäminen mm. Euroopan turvapaikka-asioiden tukiviraston (EASO) kautta tapahtuvassa yhteistyössä. EU:n yhteisen pakolaispolitiikan (CEAS) kansallinen toimeenpano on kuitenkin erittäin haasteellista ja edellyttää tehokasta koulutusta ja tiedotusta sekä aktiivista yhteistyötä eri jäsenvaltioiden viranomaisten kesken.
SAK korostaa, että ensisijainen vastuu omien järjestelmien kehittämisestä on jäsenvaltioilla itsellään. On tärkeää, että rahaston tuella lisätään viranomaisten välistä yhteistyötä ja parannetaan turvapaikka- ja vastaanottojärjestelmässä työskentelevien ammattilista osaamista. Erityisen tärkeää on kehittää turvapaikkamenettelyä koskevan tiedon tuottamista ja tilastointia sekä päätöksentekoa tukeavaa tutkimusta.
SAK pitää ensisijaisen tärkeänä, että turvapaikkaprosessia tehostetaan ja käsittelyaikoja nopeutetaan. Turvapaikanhakijoiden yhdenvertainen, syrjimätön ja inhimillinen sekä ihmisoikeuksia kunnioittava kohtelu on varmistettava. Erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien tilanteeseen ja tarpeisiin pitää kiinnittää huomiota.
Erityistavoite 2 – kotouttaminen ja laillinen maahanmuutto
Maahanmuuttoon ja työmarkkinoiden kansainvälistymiseen liittyy valitettavia epäkohtia, kuten ulkomaisten työntekijöiden hyväksikäyttöä, ihmiskauppaa ja pimeää työtä. Rahaston tärkeänä painopisteenä tulee olla työperäisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan ehkäiseminen ja torjunta viranomaisyhteistyössä – niin lähtömaissa lähialueilla, ulkorajoilla kuin sisämaassakin. Suomeen töihin tuleville on annettava realistista tietoa Suomen työlainsäädännöstä ja työehdoista jo lähtömaassa. Rahaston tulisi tukea hankkeita, jotka edistäisivät tiedotusta ja ulkomaalaisten työntekijöiden työsuhdeneuvontaa.
SAK on tyytyväinen, että luonnoksessa painotetaan maahanmuuttajien työllistymisen edellytyksiä. Maahanmuuttajat ovat työllistyneet valtaväestöä selkeästi huonommin minä lisäksi he ovat heikommassa asemassa mm. työnhakutilanteessa. Sen vuoksi on tärkeää, että rahaston avulla voidaan parantaa maahanmuuttajien työllistymisen edellytyksiä (kielikoulutus, osaamisen tunnustaminen, asenneilmapiiri, hyvät etniset suhteet) ja turvata näin yhdenvertainen kohtelu.
SAK korostaa, että työperusteisen maahanmuuton on perustuttava aitoon työvoimapulaan. Päätöksenteon tueksi sekä strategioiden toimeenpanoon ja seurantaan tarvitaan tutkimustietoa ja kunnon tilastoja. Rahaston yhtenä painopisteenä tulee olla työvoiman tarpeen ennakoinnin ja tilastollisen seurannan kehittäminen.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry