Luonnos Hallituksen esitykseksi Eduskunnalle laiksi sähköisen viestinnän tietosuojalain muuttamisesta
LAUSUNTO
13.8.2007
Liikenne- ja viestintäministeriö
LVM 123:00/2006
Lausuntona luonnoksesta Hallituksen esitykseksi Eduskunnalle sähköisen viestinnän tietosuojalain muuttamisesta palkansaajakeskusjärjestöt SAK STTK ja AKAVA esittävät seuraavaa:
Luonnoksessa Hallituksen esitykseksi Eduskunnalle sähköisen viestinnän tietosuojalain muuttamisesta esitetään teleyrityksille, lisäarvopalvelun tarjoajille ja yhteisötilaajille merkittäviä toimivaltuuksia käsitellä sähköisen viestinnän tunnistamistietoja sekä puuttua viestin sisältöön tietyissä tapauksissa.
Paikansaajakeskusjärjestöt kiinnittävät lausunnossaan huomiota nimenomaisesti esitysluonnoksen yhteisötilaajaa koskeviin ehdotuksiin siltä osin, kun on kysymys yhteisötilaajasta työnantajana ja käyttäjinä ovat yhteisötilaajan palveluksessa olevat työntekijät tai sellaiset henkilöt, jotka työ- tai virkasuhteessa olematta työskentelevät yhteisötilaajan tiloissa. Tällaisia henkilöitä voivat olla esimerkiksi tutkijat ja työharjoittelussa olevat henkilöt.
Palkansaajakeskusjärjestöillä ei ole huomautettavaa ehdotettuihin 13a §:n – 13f §:n ja 42 §:n säännöksiin, joiden valmistelussa työmarkkinaosapuolet ovat olleet mukana. Sen sijaan palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvin ongelmallisena lausuntokierroksella olevassa luonnoksessa hallituksen esitykseksi ehdotettuja 20 §:n säännöksiä toimenpiteistä tietoturvan toteuttamiseksi. Nämä säännökset eivät ole olleet sellaisessa valmistelussa, johon työmarkkinaosapuolet olisivat osallistuneet eikä näitä ehdotuksia käsitelty valmistelun yhteydessä missään vaiheessa yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa.
Esitysluonnoksen 20 §:ssä ehdotetut käsittelyvaltuudet ovat laajat teknisistä keinoista manuaaliseen viestinnän tunnistamistietojen ja viestien sisällön käsittelyyn. Perusteet, joiden nojalla näihin toimiin voidaan ryhtyä, ovat nykyistä sääntelyä laajemmat.
Todella ongelmalliselta näyttää ehdotus viestien tunnistamistietojen ja viestien sisällön käsittely viestintäverkkojen tai niiden tietoturvalle haittaa aiheuttavien häiriöiden havaitsemiseksi, estämiseksi, selvittämiseksi ja esitutkintaan saattamiseksi. Esitysluonnoksen perusteluissa tunnusmerkistöä kuvataan hyvin samantapaisesti kuin ehdotuksen 13 a §:n luvattoman käytön tilanteissa. Esitysluonnoksessa näiden kahden pykälän keskinäinen suhde jää täysin epäselväksi ja näyttäisi siitä, että osittain samat tunnusmerkistöt oikeuttaisivat käsittelyyn joko 13 a §:n tai 20 §:n nojalla.
Paikansaajakeskusjärjestöt pitävät huonona ratkaisuna sitä, että ehdotetut 20 §:n tilanteet jäävät täysin ulkopuolelle 13 a §:n ja 13 b §:n tilanteita varten ehdotetuista menettelyllisistä vaatimuksista ja oikeusturvakeinoista. Työntekijän viestinnän luottamuksellisuutta rajoitettaessa viestinnän luottamuksellisuuden ja oikeusturvan vaatimukset ovat yhtä merkittäviä riippumatta siitä, käsitelläänkö tunnistamistietoja luvattoman käytön tai yrityssalaisuuksien suojan tai tietoturvan toteuttamiseksi. Erityisesti tämä tarve korostuu, jos työnantajat voivat puuttua myös viestien sisältöön ehdotetulla tavalla. Palkansaajakeskusjärjestöt edellyttävät, että työntekijöiden viestinnän tunnistamistietojen käsittelyyn sovelletaan samantasoisia menettelyllisiä vaatimuksia ja oikeusturvamekanismeja sekä 13 a §:n luvattoman käytön ja 13 b §:n yrityssalaisuuksien suojaamisen tilanteissa että 20 §:n tietoturvan toteuttamisessa.
Erityisen huolestuttavaa on manuaalinen viestien sisältöön puuttuminen nyt ehdotetussa muodossa. Esitys poikkeaa siitä lähtökohdasta, joka on omaksuttu laissa yksityisyyden suojasta työelämässä, missä säädetään työnantajan oikeudesta avata ja lukea työntekijän sähköpostiviestejä.
Lisäksi palkansaajakeskusjärjestöt esittävät huolensa siitä, että toisin kuin voimassa olevassa laissa, ehdotuksessa esitetään kavennettavan viestintäviraston määräystenantovaltaa näiden toimenpiteiden teknisestä toteuttamisesta. Viestintäviraston määräyksin ohjattaisiin ainoastaan teleyrityksiä ja lisäarvopalvelujen tarjoajia. Yhteisötilaajia ja niiden lukuun toimivia ei näyttäisi ehdotuksen mukaan ohjeistavaan mikään viranomaistaho. Perusteluja tälle ratkaisulle ei esitysluonnoksesta löydy. Tietosuojavaltuutettukin valvoisi ainoastaan 13 a §:n ja 13 b §:n perusteella tapahtuvaa tunnistamistietojen käsittelyä. Ehdotetun 20 §:n mukaista tunnistamistietojen ja viestien sisällön käsittelyä, joka puuttuu viestinnän luottamuksellisuuden suojaan edellä mainittuja pykäläehdotuksia enemmän, ei ehdoteta minkään tahon valvottavaksi.
Palkansaajakeskusjärjestöt katsovat, että ennen Eduskuntaan viemistä lakiesitystä täytyy korjata ensinnäkin selkeyttämällä 13 a §:n ja 20 §:n välistä suhdetta. Lisäksi 20 §:n mukainen viestien tunnistetietojen käsittely tulee saattaa samojen menettelyllisten vaatimusten piiriin kuin 13 a §:n ja 13 b §:n tilanteet. Viestien sisällön manuaalista käsittelyä koskeva ehdotus tulee saattaa vastaamaan niitä periaatteita ja menettelyvaatimuksia, jotka ovat omaksuttu yksityisyyden suojaa työelämässä sääntelevässä laissa. Myös nyt puutteellisiksi jäävät yhteisötilaajiin kohdistuvat ohjaus- ja valvontamekanismit tulee korjata.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
AKAVA ry