Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle kansainvälisten veroriitojen ratkaisumenettelyihin liittyviksi laeiksi

SAK:n lausunto valtiovarainministeriölle

Valtiovarainministeriö
valtiovarainministerio@vm.fi

VM009:00/2018

Hallituksen esitysluonnoksella saatettaisiin voimaan neuvoston direktiivi veroriitojen ratkaisumekanismeista Euroopan unionissa (EU-riitadirektiivi). Lisäksi esitetyillä muutoksilla olisi tarkoitus selventää kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamiseksi annetun ratkaisun täytäntöönpanoa koskeva oikeustilaa. Tarkoituksena olisi myös parantaa verovelvollisen asemaa.

Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan uutta lakia kansainvälisten veroriitojen ratkaisumenettelyistä. Menettely käynnistyisi yksittäisen verovelvollisen hakemuksen johdosta. Esityksen mukaan Suomen ja toisen EU-valtion väliset veroriidat voitaisiin viime kädessä saattaa riippumattomien välimiesten (riidanratkaisutoimikunnan) käsittelyyn, jos jäsenvaltioiden keskinäisessä käsittelyssä toimivaltaiset viranomaiset eivät pysty asiaa ratkaisemaan.

Käytännössä uusien menettelyjen myötä veroriitojen ratkaisumenettelyissä käsiteltävien tapausten määrä kasvaa tulevaisuudessa, jolloin Suomi voi joutua aikaisempaa useammin luopumaan verotuloista yksittäistapauksessa. Taloudellisia vaikutuksia on kuitenkin vaikea arvioida. Toimivaltaisena viranomaisena toimisi Verohallinto, joten muutos edellyttää myös Verohallinnon henkilöresurssien lisäämistä.

SAK lähtee siitä, että kaikki riidat ratkaistaan avoimesti ja puolueettomasti ja ratkaisut ovat julkisia. Myös ratkaisumenettelyn tulee olla julkista (osa menettelystä ja asiakirjoista voi olla salaista). Riidanratkaisu voi olla vain poikkeuksellisesti yksityisillä välimiehillä, tällöin tulee kiinnittää huomiota korruption torjuntaan. Pienessä maassa riippumattomien välimiesten löytäminen voi olla vaikeaa.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry