Luonnoksesta verohallituksen päätökseksi ilmoittamisvelvollisuudesta ja muistiinpanoista
Verohallitus
PL 325
00052 VERO
Viite 1856/38/2006
Vuodesta 2006 alkaen ei toimiteta varallisuusverotusta. Verohallitus tarvitsee kuitenkin edelleen varallisuustietoja yritysten nettovarallisuuslaskentaa, kiinteistöverotusta ja verovalvontaa varten. Varallisuusverotuksen poistuttua luonnollisen henkilön varallisuudesta ilmoitetaan vain laji- ja lukumäärätietoja.
SAK pitää tärkeänä sitä, että varallisuustiedot ovat jatkossakin julkisia ja helposti saatavilla. Varallisuustietoja käytetään viranomaisten lakisääteisten tehtävien lisäksi muun muassa tilasto- ja tutkimustoiminnassa. Yhteiskunnan kannalta on tärkeää saada tietoja varallisuudesta, sen kehittymisestä ja jakautumisesta.
Hallituksen esityksessä varallisuusverolain kumoamisesta (HE 144/2005) todetaan, että ehdotus ei aiheuta olennaisia muutoksia muiden viranomaisten toimintaan. Varallisuustiedot olisivat nykyisenlaisia, mutta varallisuusverotuksesta luopumisen johdosta verotusta varten ei enää määrättäisi verotusarvoa mm. asunto-osakeyhtiön osakkeille. SAK korostaa, että verotusarvoja tarvittiin tilasto- ja tutkimustarkoituksiin. Ilman päivitettyjä verotusarvoja ei voida tuottaa nykyisenlaisia varallisuustilastoja.
SAK esittää, että verohallitus selvittää yhdessä valtiovarainministeriön ja Tilastokeskuksen kanssa, kuinka jatkossa turvataan varallisuustilastotietojen saanti vähintään samantasoisena kuin ennen varallisuusverotuksen poistumista. Verohallituksen verotilaston varallisuustiedot ovat olleet ainoa säännöllisesti julkaistu varallisuustieto Suomessa. Suomessa ei säännöllisesti julkaista edes haastattelupohjaisia tietoja varallisuuden kehittymisestä ja jakautumisesta. Esimerkiksi Tilastokeskuksen Elinolot -yksikössä tehty asumis- ja varallisuustutkimus 2004 on kertaluonteinen tutkimushanke, johon rahoitus on hankittu mm. ympäristöministeriöltä, YTV:ltä ja pääkaupunkiseudun kunnilta.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry