Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi verohallintolaiksi
Valtiovarainministeriö
Vero-osasto
Lausuntopyyntönne 26.6.2009 VM002:00/2009
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki Verohallinnosta, jolla toteutetaan Verohallinnon hallintorakenteen uudistamisen toinen vaihe. Nykyiset säännökset eivät mahdollista sitä, että tiettyjä erityistä osaamista vaativia tehtäviä keskitettäisiin yhteen tai muutamaan toimipisteeseen. Ei ole myöskään mahdollista tehdä sellaisia asiakasrajapinnasta riippumattomia verotustehtävien siirtoja ja muita alueellistamisjärjestelyjä, joilla voitaisiin tasata virastojen välisiä työmääriä tai muutoin luoda riittävän kokoisia osaamiskeskittymiä. Nykyisten säännösten nojalla tehdyt tehtävien siirrot toiselle verovirastolle ovat poikkeuksia laissa säädetystä verovirastojen toimivallan määräytymisestä. Ei ole tarkoituksenmukaista, että laajamittainen ja joustava tehtävien ja toimintojen valtakunnallinen järjestäminen perustuisi poikkeussääntelyyn.
Lailla säädetyt verovirastojen toimivaltarajat monimutkaistavat toiminnan johtamista ja ohjausta eivätkä parhaalla tavalla mahdollista verovirastojen ja niiden toimintayksiköiden välistä yhteistyötä. Verovirastojen pääosin maantieteelliseen jakoon perustuva toimivallan määräytyminen ei myöskään ole omiaan edistämään verotuksen yhtenäisyyttä.
Verohallintoon on tarkoitus muodostaa kolme yksikköä (Henkilöverotustoimiala, Yritysverotustoimiala ja Erityisvalvontayksikkö), joiden toimialueet käsittäisivät koko maan. Alueellisesti organisoidut verovirastot jatkaisivat siirtymäkauden ajan kunnes niiden sijaan tulisi Henkilöverotustoimiala, jossa käsiteltäisiin esimerkiksi palkansaajien verotus- ja ohjaustehtävät. Uudistusta toteutettaessa on tärkeää, että muodostettavat valtakunnalliset yksiköt toimivat hyvässä yhteistyössä alueilla, eikä organisaatioon muodostu tehokasta toimintaa haittaavia raja-aitoja.
Uudistuksessa pitää kiinnittää erityistä huomiota henkilöstön osaamiseen. Toimintayksiköiden erikoistuminen voi myös kaventaa henkilöstön osaamista eri toimipaikoissa. Jotta töiden siirtoja voitaisiin tarvittaessa tehdä, on huolehdittava henkilöstön monipuolisesta osaamisesta.
SAK kiinnittää huomiota myös siihen, että uudistuksen yhteydessä turvataan asiakaspalvelun saatavuus riittävällä toimipaikkaverkostolla. Sähköisen palvelun kehittäminen on tärkeää, mutta vain osa palvelun tarvitsijoista siirtyy sähköisen palvelun käyttäjäksi, erityisesti vanhusten atk-taidot ovat usein vähäiset.
Esityksessä ehdotetaan, että nykyisten virastokohtaisten verotuksen oikaisulautakuntien tilalle tulisi yksi verotuksen oikaisulautakunta, joka olisi pysyvä toimielin ja jonka toimialueena olisi koko maa. Oikaisulautakunta toimisi jaostoihin jakautuneena. Nykyiset verovirastojen verotuksen oikaisulautakunnat jatkaisivat toimikautensa loppuun eli vuoden 2012 loppuun. Verotuksen oikaisulautakunnan ja sen jaoston kokoonpanoon ja jäsenten nimeämismenettelyyn ehdotetaan tehtäväksi vain lautakunnan rakenteen uudistamisesta johtuvat välttämättömät muutokset.
Verohallinnon työjärjestyksessä määrättäisiin Verotuksen oikaisulautakunnan jaostoista ja niiden pääasiallisesta tehtäväjaosta vain yleisellä tasolla. Tämä mahdollistaa sen, että verotuksen oikaisulautakunnan johtava puheenjohtaja voisi tarvittaessa määrätä jaostojen tehtäväjaosta. Tämä voisi olla tarpeen tehtävien tasaisen jakautumisen edistämiseksi, ratkaisukäytännön yhtenäistämiseksi jne. Esimerkiksi laajoja joukkoja koskevassa erityiskysymyksessä saattaisi olla tarpeen keskittää muutoksenhakuasiat pääsäännöstä poiketen koko maassa yhden tai muutaman jaoston käsiteltäväksi. Toimenpide auttaisi yhtenäisen ratkaisukäytännön muodostumista.
Keskusverolautakuntaa koskevat säännökset siirrettäisiin asiallisesti katsoen muuttumattomina Verohallinnosta annettuun lakiin.
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry